آیا برخورد شهاب سنگ علت انقراض دایناسور ها است؟

سیناپرس: تا سال 1980 دانشمندان معتقد به نظریه ای بودند که علت انقراض دایناسور ها در 65 میلیون سال پیش را بر اثر یک فوران عظیم آتشفشانی می دانست. دانشمندان ایتالیایی در اوایل سال 1990 موفق به کشف عنصری به نام ایریدیوم در حوالی شبه جزیره یوکاتان در مکزیک می شوند. عنصر ایریدیوم از جمله عناصر بسیار نادر است و آن را نمی توان در کره ی زمین پیدا کرد. این کشف منجر به ارائه نظریه ای شده است مبنی بر برخورد یک شهاب سنگ عظیم که در حدود 75 درصد از گونه های جانداران را نابود کرده است. این نظریه ای تاکنون نظریه ی غالب بر موضوع انقراض دایناسور ها است.

به هر حال، در یک مطالعه  جدید که در مجله Science  منتشر شده است، به تئوری اولیه قبل از سال 1980 بر می گردد. دانشمندان دانشگاه MIT  در آمریکا با بررسی مجدد شواهد موجود در  منطقه ی دکان در  مرکز و غرب هند که سابقه  یکی از بزرگترین فوران های آتشفشانی را در تاریخ دارد، ادعا می کنند که 250 هزار سال قبل از برخورد شهاب سنگ، فوران آتشفشان صورت گرفته است و به مدت 500 هزار سال مواد شیمیایی سمی زمین و اقیانوس ها را آلوده کرده است و همچنین حدود 1.5 میلیون کیلومتر مربع گدازه به بیرون پرتاب شده است.

مایکل ادی دانشجوی ارشد بخش علوم زمین و جو در دانشگاه MIT  گفت: اگر مدل انتشار گاز درست باشد، دقیقا ما با چیزی روبرو هستیم که امروزه مشاهده می کنیم یعنی انتشار سریع گاز در اکسید کربن به جو زمین. در نهایت این روند منجر به اسیدی شدن آب اقیانوس ها و مرگ قابل توجهی از پلانکتن ها که بخش اصلیه زنجیره ی غذایی هستند، می شود که اثرات فاجعه باری را به همراه دارد.

اطلاعات جدید و دقیق در مورد فوران آتشفشان در منطقه ی دکان هند، با همکاری دانشگاه های پرینستون، لوزان و دانشگاه امراواتی هند به این نتیجه رسیدند که فوران عظیم آتشفشان نقش مهمی در انقراض دایناسور ها داشته است.

سام بورینگ استاد علومزمین و جو در دانشگاه MIT افزود : فکر نمی کنم این بحث ها هیچ وقت به پایان برسد. ممکن است برخورد شهاب سنگ به کره ی زمین علت انقراض دایناسور ها باشد، شانس این امکان با وجود زمینی نرم بعد از رخداد آتشفشان می تواند بسیار بیشتر باشد.