مطالعه روند تکاملی رشد مغز میمون ها

برای نخستین بار در تاریخ علم ، دانشمندان موفق به ترسیم و بازسازی کامل روند تکاملی مغز یک میمون 15 میلیون ساله شدند که فسیل وی در سال 197 میلادی در یکی از جزایر دریاچه ویکتوریا واقع در کشور کنیا کشف شده بود . در این پژوهش ها که با همکاری و سرپرستی فرد اسپور Fred Spoor از موسسه فرگشت انسان شناسی ماکس پلانک Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology و لورن گونزالس Lauren Gonzales از پژوهشگران دانشگاه دوک Duke University انجام می شد ، محققان با استفاده از روش تصویر برداری با کمک اشعه ایکس با کیفیت بسیار زیاد و ساخت مدل کامپیوتری سه بعدی از مغز میمون موسوم به ویکتوریا پیتیکوس Victoriapithecus’s موفق به ترسیم کامل مدل مغزی وی شدند  . پژوهشگران در پی انجام این اقدامات ، دریافتند که مغز این میمون از آن چه تا کنون تصور می شد پیچیده تر بوده است .

بر اساس اطلاعات به دست آمده ، مشخص شد که مغز این میمون 15 میلون ساله دارای چین خوردگی های بسیار زیادی بوده و بخش مربوط به حس بویائی در مغز این حیوان ، سه برابر بزرگتر از آن چیزی است که دانشمندان پیش از این تصور می کردند .

در همین زمینه لورن گونزالس طی یک گفتگوی مطبوعاتی اعلام کرد : " احتمالا این میمون دارای حس بویائی بسیار قوی بوده و این حس در وی قدرتمند تر از بیشتر میمون ها و بوزینه های امروزی بوده است . "  پیش از این پژوهشگران اعتقاد داشتند که مغز میمون های اولیه در ابتدا بزرگ شده و سپس پیچیدگی ها و چین خوردگی های مغزی در آن ظاهر شده است . گونزالس در این رابطه تاکید کرد : " مطالعات ما نشان می دهد که در روند شکل گیری مغز میمون ها شاهد یک روند حوادث معکوس هستیم و همینطور که این مطالعات نشان داد ، مغز میمون ها همزمان با رشد حجمی ، دارای پیچیدگی و چین خوردگی نیز شده اند . "