زمین تا 15 سال آینده وارد عصر یخبندان کوچک می شود

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، پروفسور والنتینا زارکووا از دانشگاه نورتومبریا در انگلیس یافته های مطالعه خود را در این زمینه در یک نشست ملی ستاره شناسی ارائه داد.وی به همراه محققان هم گروهش با اعلام اینکه آنها اکنون بیشتر از گذشته چرخه های فعالیت خورشیدی را درک می کنند، پیش بینی کردندکه فعالیت طبیعی خورشید تا حدود سال 2030 تا 60 درصد کاهش می یابد که این موضوع باعث بروز عصر یخبندان کوچک می شود که برای یک دهه نیز ادامه می یابد.

آخرین باری که زمین دچار چنین آرامشی در فعالیت های خورشیدی شد 300 سال پیش بود که از سال 1645 تا 1715 ادامه یافت.این دانشمندان می گویند، امواج مغناطیسی در داخل خورشید که میان نیم کره شمالی و جنوبی در نوسان است منجر به ایجاد وضعیت های مختلف خورشیدی در یک دوره 10 تا 12 ساله می شود.
بر اساس این اطلاعات محققان می گویند که آنها اکنون بهتر می توانند فعالیت های خورشیدی را پیش بینی کنند . زارکووا در توضیح بیشتر این موضوع گفت:ما با ترکیب امواج مغناطیسی با هم و مقایسه آنها با اطلاعات واقعی در چرخه فعلی خورشیدی متوجه شدیم که پیش بینی ارائه شده با 97 درصد دقت همراه است.با این حال دانشمندان اذعان می کنند که اگر این عصر یخبندان کوچک به وقوع نپیوندد زمستان های بسیار سردی خواهیم داشت و سرمای آن آنقدر زیاد خواهد بود که سبب یخ زدن رودخانه هایی مانند رودخانه تایمز می شود.

این گزارش در حالی منتشر شده است که روند گرم شدن کره زمین ناشی از گازهای گلخانه ای سبب نگرانی بسیاری از دانشمندان و سازمان های بین المللی ذیربط شده است.