از تلفن همراه کمتر استفاده کنید

 حکایت جالب و داستان های پشت پرده این فناوری باعث شد تا خبرنگار سیناپرس گفت و گویی با مهندس علی گورانی ، مسئول برنامه بهداشت تشعشعات هسته‌ای و امواج الکترومغناطیسی وزارت بهداشت انجام دهد و بیشتر به چند و چون این ماجرا بپردازد.

منظور از تشعشع یا پرتو چیست؟

تشعشع یا پرتو، انرژی‌هایی هستند که از مواد هسته‌ای یا امواج الکترومغناطیسی ساطع  و به 2 دسته مصنوعی(دست ساز بشر) و طبیعی تقسیم می‌شوند؛ پرتوهای مصنوعی هم به دو دسته یون ساز(پر انرژی) و غیر یون ساز( کم انرژی) تقسیم می شوند؛

پرتوهای غیر یون ساز یکی از اشکال کاربردی ارتباطات الکترونیکی هستند که تشعشعات آنتن های تلفن همراه هم در این مبحث جایی دارند.

این پرتوها چه اثراتی می توانند روی بدن ما داشته باشند؟

هنوز کاملا اثرات این پرتوها شناخته نشده است. امکان دارد بعدها مشخص شود اما به طور کلی می توان گفت تمامی پرتوها بنابر شدت پرتو و مدت زمانی که فرد در معرض آن قرار می گیرد، اثرات مختلفی روی بدن ما می گذارد به همین دلیل ضرورت دارد همه با ضررهای این آسیب ها آشنا شوند.

در ارتباطات الکترونیکی بیشترین آسیب ها از کدام وسیله است؟

در بحث ارتباطات الکترونیکی بیشترین آسیب جدی از جانب گوشی های تلفن همراه تا دکل آنتن هاست. وقتی ما از تلفن همراه استفاده می کنیم، پرتوهایی وارد بدن ما می شوند که ما  اصلا متوجه آن نیستیم اما با آگاهی از این مطلب می توان این آسیب ها را به حداقل ممکن رساند.

گوشی تلفن همراه مانند ذره بین، انرژی را به نقاط حساس بدن متمرکز می کند اما آنتن تلفن همراه این امواج را در فضا پراکنده می کند

چرا خطراستفاده از گوشی تلفن همراه بیشتر از آنتن هایBTS است ؟

گوشی تلفن همراه مانند ذره بین، انرژی را به نقاط حساس بدن متمرکز می کند اما آنتن تلفن همراه این امواج را در فضا پراکنده می کند؛ در واقع این آنتن ها مانند مخروط یا کله قند پرتوها را انتشار می دهند؛ نوک کله قند آنتن است و مخروط آن نیز مانند چراغ قوه فواصل خیلی دور را آنتن دهی می کند؛ هر دکل 15 متری در طول موج 50 متری زمین گیر می شود. محدوده فرکانسی تلفن همراه این دکل ها هم 900 تا 2100 مگاهرتز است یعنی انرژی خیلی کمی از این پرتوها ساتع می شود. البته این مفهوم به معنی نبود انرژی نیست و همین انرژی کم هم باید تحت نظارت و کنترل باشد. بنابراین ضرورت دارد یک شبکه سنجش 24 ساعته آنلاین برای رصد این تشعشعات ایجاد شود تا ضمن خاتمه دادن به تمام حرف و حدیث ها و رفع ابهامات، هر کسی به راحتی دریابد چه میزان انرژی از این پرتوها ساتع شده است. مقدار انرژی‌ که از این امواج به مردم می‌رسد نباید از حد مجاز ملی بیشتر باشد .حد مجاز در معرض قرار گرفتن این آسیب ها، 5-6 متر و حداکثر 8 متری است.

راه حل پیشنهادی شما در این رابطه چیست؟

اولین راهکار این است که تا حد امکان زمان پرتو گیری را کاهش دهیم مثلا ماکروویو مولد اشعه است تا جایی که امکان دارد از این وسیله کمتر استفاده کنیم. دومین راهکار کاهش میزان فاصله است. هرچقدر فاصله ما از وسایل الکتریکی زیاد تر باشد، میزان پرتو هم کمتر خواهد شد. یعنی  اگر فرد نزدیک 2 متری یک وسیله الکترونیکی باشد، در فاصله 3 متری اثر این وسیله 9 برابر کمتر می شود. سومین راهکار، ایجاد یک حفاظ است. با استفاده از یک پوشش یا محافظ می توان مانع ورود اشعه به داخل خانه شد مانند کاری که در اتاق های رادیولوژی انجام می شود؛ اتاق رادیولوژی سرب کوبی می شود تا با این کار مانع خارج شدن اشعه دستگاه رادیولوژی به داخل اتاق شد.

 

گفتگو: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا