خانواده منسجم، درمان پرخاشگری جوانان

دانشمندان دانشگاه لیمریک به وضعیت جوانانی که تجربه های خشونت محیطی را داشته اند پرداخته و به بررسی کژرفتاری هایی که به صورت احتمالی در آنها رخ خواهد داد دست زدند، در این تحقیقات مشخص شده است که نقش خانواده در سلامت این جوانان بدون شک غیرقابل انکار خواهد بود.

کاترین ناتون به عنوان یکی از مسئولان این تحقیقات درباره آن می گوید: «تحقیقات پیشین نشان داده بودند که داشتن ارتباطات اجتماعی نیرومند می توان به عنوان یک منبع مفید و موثر روانی برای افراد مبتلا به عارضه پرخاشگری مطرح باشد. حال تحقیقات ما به بررسی این اثر در سطح ارتباطات خانوادگی توجه داشته است. ما در تحقیقات خود به این موضوع پرداخته ایم که آیا ارتباطات نزدیک خانوادگی می تواند در کودکان و جوانانی که شاهد خشونت های خانگی از قبیل دعوای بین پدر و مادر هستند به عنون یک ابزار خودکار برای جلوگیری از پرخاشگری عمل کند یا خیر.»

در این تحقیقات تعداد 465 فرد به عنوان جامعه آماری درنظر گرفته شدند و در میان این تعداد، میزان 70 درصد آنها یعنی تعداد 326 نفر، جنسیت مونث داشتند. این گروه در نظر سنجی های آنلاین به سوال هایی درباره مواجهه با خشونت خانگی و دعوای پدر و مادرهای خود، میزان نزدیکی ارتباط های خانوادگی و سلامت روانی خود پاسخ دادند. شایان ذکر است که سن تمامی شرکت کنندگان در این نظرسنجی ها بیم 17 تا 25 سال بود.

این تحقیقات نشان داد که والدینی که با درگیری های متعدد خانگی روبرو بوده اند در میان کودکان خود از عزت نفس پایین تری برخوردارد هستند و همچنین ارتباط ها پیوند های خانوادگی در خانواده های این چنینی بسیار ضعیف تر بوده و در نتیجه میزان پرخاشگری جوانان این خانواده ها بسیار بالاتر از خانواده هایی که از میزان کمتری از این رخدادها غذاب کشیده بودند بود.

با این حال تعدادی از والدین جوان علیرغم روبرو بودن با این مشکلات در خانه های خود به صورتی با کودکان و جوانان موجود در خانه برخورد می کردند که عزت نفس بالاتری را کسب کرده و ارتباط خانوادگی منسجم تری را برای خانواده خود ایجاد می کردند و این امر موجب شده بود تا میزان خشونت و پرخاشگری در کودکان این خانه ها به طور محسوسی کاهش یافته باشد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا