پشه های انتحاری، راهکار کنترل جمعیت پشه ها

پشه ها یکی از ناقلان اصلی بیماری های عفونی در سراسر جهان به ویژه در مناطق استوایی هستند. هر ساله 400 میلیون نفر در سراسر دنیا از طریق این پشه ها به بیماری هایی از قبیل تب دانگه مبتلا می شوند. برخی از این نوع پشه ها در مناطق شهری نیز وجود دارند و در برابر حشره کش ها نیز بسیار مقاوم هستند.

در آزمایشی که توسط شرکت کنترل حشرات Oxitec انجام گرفت به تخم های نوعی خاصی از پشه ها ژن ویژه ای تزریق شد این ژن پشه های مورد هدف را نمی کشت بلکه در واقع مانع رسیدن فرزندان آن ها به بلوغ جنسی می شد. این شرکت نتایج آزمایش های  خود را وارد میدان کرد و آن را در مناطقی نظیر پاناما، برزیل، مالزی و… به کار گرفت. شرکت  Oxitec پشه هایی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده بودند را در حیات وحش این مناطق رها کرد و مشاهده کرد که حدود 90 درصد از جمعیت این نوع پشه ها از بین رفتند.

ایده از بین بردن جمعیت پشه ها به واسطه پشه های اصلاح شده در واقع ایده جدیدی نیست بلکه سازمان بهداشت جهانی سالیان سال از انجام آزمایش های  در این زمینه جلوگیری کرده است اما تلاش های اخیر نشان دهنده یکی از بزرگ ترین و موفق ترین آزمایش های میدانی انجام شده است. با این وجود هنوز هم مشخص نیست که آیا ایده استفاده از پشه های اصلاح شده بتواند به راه حلی دائمی تبدیل شود یا خیر زیرا ژن هایی که بر روی جمعیت این پشه ها تاثیر منفی می گذارند به سرعت توسط انتخاب طبیعی از دور خارج می شوند و همچنین ویروس ها به سرعت می توانند از یک میزبان به میزبان دیگری منتقل شوند. برای رسیدن به نتیجه قطعی در این باره همواره نیازمند انجام آزمایش های جدید تری هستیم.