راهکاری جدید برای مبارزه با آسم در کودکان

به گفته الفت شیخ و رابرت بیرد، متخصصان اطفال دانشگاه دویس، کاهش میزان انجام واکسیناسیون و دسترسی محدود به ارائه دهندگان خدمات کمک های اولیه منجر به افزایش نرخ بیماری آسم در بین کودکان کالیفورنیایی شده است. این محققان با استفاده از داده های سازمان بهداشت کالیفورنیا در بین سال های 2011 تا 2012  به مطالعه عوامل موثر بر افزایش این بیماری پرداخته اند سپس استراتژی ها و سیاست هایی را پیشنهاد کرده اند که می تواند در اصلاح این کاستی ها بسیار موثر باشد.

الفت شیخ در این باره می گوید: «بیماری آسم در آمریکا یکی از شایع ترین بیماری های کودکان به شمار می رود و یکی از دلایل اصلی مراجعه به مراکز اورژانس و بستری کودکان در بیمارستان است. مراجعاتی که در اثر بیماری آسم به اورژانس ها انجام می شود در اغلب موارد نیازمند مراقبت های اولیه دقیق و پشتیبانی فراوان است. با ایجاد ساختار های حمایتی بهتر برای کودکان مبتلا به این بیماری، به نحو بسیار موثری می توان بر روی سلامت و کیفیت زندگی آن ها تاثیر گذاشت.»

این محققان به منظور درک وضعیت این بیماری در کالیفرنیا اطلاعاتی را که از پژوهش های انجام شده توسط سازمان بهداشت کالیفرنیا بدست آورده بودند مورد بررسی قرار دادند. این اطلاعات شامل 44 هزار خانواده ساکن کالیفورنیا بود.

نزدیک به پنج درصد کودکان این ایالت از بیماری آسم رنج می بردند. با وجود این که 96 درصد این کودکان تحت مراقبت های اولیه بودند اما سطوح مراقبت ها بسیار متفاوت بود.  این امر که نرخ واکسیناسیون  آنفولانزا در آنها با جمعیت کلی کودکان تفاوت چندانی نداشته است به عنوان یک موضوع بسیار مهم مطرح است زیرا آنفولانزا می تواند برای سلامتی بسیار خطرآفرین باشید و بسیاری از کودکان مبتلا به آسم را راهی بیمارستان کند.

شیخ در این باره می گوید:«چیزی که باعث تعجب شد این بود که نیمی از کودکان مبتلا به آسم در طول سال گذشته واکسیناسیون آنفولانزا را انجام نداده اند. بیماری آنفولانزا می تواند حتی کودکان مبتلا به آسم خفیف را نیز به شدت بیمار کند و منجر به ذات الریه شود.»

الفت شیخ در مطالعه خود علاوه بر این که بر خطرات ناشی از در دسترس نبودن مراقبت های اولیه تاکید کرد به راه حل های آن نیز پرداخت. او معتقد است که شبکه ای امن متشکل از منابع و ارائه دهندگان مراقبت های اولیه می تواند در مبارزه با این بیماری بسیار موثر باشد. داروسازان، پرستاران مدارس، مددکاران اجتماعی و کارگزاران بهداشت جامعه همگی باید برای انجام واکسیناسیون این کودکان و بهبود دسترسی آن ها به دارو ها با هم متحد شوند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا