نحوه تشخیص چهره توسط مغز

ساختار مغز انسان در شناسایی سمبل ها و چهره ها مختلف بسیار منحصر به فرد و ویژه است و در بیشتر موارد مغز ما در پاره ای از ثانیه قادر است تا به شناسایی سمبل مورد نظر و یا چهره فرد روبرو شده بپردازد که این ساختار بنا به اعتقاد محققان ریشه در ویژگی پیش بینی در ذهن دارد.

در این وضعیت ذهن انسان تنها با تحلیل بخشی از تصاویر، سایر قسمت های آن را به صورت پیش فرض پیش بینی می کند و همین امر شناسایی چهره و نشان واره های مختلف را برای مغز سریع تر می سازد.

مسئولان دانشگاه گوته دراین باره به تحقیقات ویژه ای دست زدند که نتایج آنها نشان می داد که مغز به یک ساختار شناسایی چهره بسیار ویژه مجهز است و برپایه آن می تواند به تشخیص چهره های مختلف و سمبل های مختلف در بازه زمانی کوتاه دست بزند. در این تحقیقات به افرادی که در جامعه اماری قرار داشتند، تصاویر ویژه ای که تصاویر مونی (Mooney) نام داشتند نشان داده شدند (این تصاویر توسط فردی به هیمن نام ابداع شده و به عنوان استاندارد ویژه ای در شناسایی چهره مطرح هستند، این تصاویر شامل چهره هایی هستند که به رنگ های سیاه و سفید خلاصه می شوند).

به صورت عمومی ذهن انسان به سادگی دارای قابلیت شناسایی جزئیات خاصی مانند جنسیت در این تصاویر خواهد بود ولی در این آزمایش، تصاویر با تغییر به افراد ارائه شدند، نخستین مورد تغییر یافته به ساختار نور بود که تنها از بالا به پایین تابیده شده بود و دومین مورد به زاویه نمایش تصاویر باز می گشت.

روفسور مایکل ویبرال در این باره می گوید: «ما در ارائه تصاویر خود تنها از دو مورد تخطی کردیم، نخست این بود که همیشه در تصاویر مونی شاهد عکس هایی در راستای افقی هستیم و ما این ساختار را تغییر دادیم و دوم اینکه نور پردازی ما به نحوی بود که تمامی تصاویر نور مورد نظر خود را از سمت بالا دریافت کرده بودند و در نتیجه ساختار تشخیص چهره توسط مغز به طور باور نکردنی ای ضعیف تر و کندتر از شرایط عادی شده بود.»

این شرایط نشان می داد که تئوری کدگذاری پیش بینی در مغز، صحت دارد زیرا با اعمال این تغیییرات در تصاویر مونی شاهد این هستیم که مغز نمی تواند سیگنال های پیش بینی شده را با تصویر واقعی تطبیق بدهد و به همین دلیل نیز ساختار شناسایی مغز در ذهن به صورت کندتر انجام خواهد شد ولی در شرایط طبیعی شاهد این خواهیم بود که تصاویر با کمک پیش بینی ذهن به سرعت شناسایی می شوند.