آلودگی موجود در آب استخر

اولین گزینه ادرار و مدفوع است. اگر تصور می‌کنید که کلر از شما در برابر آلودگی و مواد زائد حفاظت می‌کند، دوباره در مورد آن فکر کنید.

بیشتر افراد معتقدند که آب استخر به دلیل وجود کلر در آن استریل شده است. اما واقعیت این است که به محض تماس با بدن انسان، دیگر استریل نخواهد بود. باکتری‌ها و میکروب‌هایی وجود دارند که می‌توانند از طریق بدن انسان به آب وارد شوند. این میکروب‌ها و باکتری‌ها، سبب می‌شوند تا کلر نتواند استریل کردن آب را به درستی انجام دهد.

یکی از عوامل اصلی آلودگی آب استخر، ادرار است. دلیل واقعی قرمز شدن و تحریک چشمهای شناگران فقط کلر نیست، بلکه به علت واکنش ناشی از مخلوط شدن کلر و ادرار است.

هنگامی که کلر در حال مبارزه با ادرار و سایر مواد زائد است، توانایی محافظت کامل بدن در برابر میکروب‌ها را از دست می‌دهد، زیرا زمانی که در حال ترکیب شدن با مواد زائدی است که از بدن خارج می‌شود، فرصتی برای کشتن میکروب‌ها پیدا نمی‌کند. مطالعات نشان می‌دهد هر فرد به طور متوسط پس از خارج شدن از استخر، آلوده به موادی مانند 0.14 گرم مدفوع، به اندازه یک یا دو قوطی عرق، یک فنجان ادرار و میلیاردها میکروب پوست است.

کودکان می‌توانند حدود 10 گرم مدفوع وارد آب استخر کنند. اگر 1000 کودک به یک پارک آبی بروند، حدود 10000 گرم مدفوع وارد آب استخر خواهند کرد.

دیگر خطرات شنا کردن

آب استخر می‌تواند حامل نوروویروس که نوعی ویروس ملتهب‌کننده معده و دیواره روده هستند، باکتری E.COLI و لژیونلا نیز باشند. کلر این میکروب‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد اما تا قبل از کشتن کامل آنها، بلعیدن حتی مقدار کمی از آن می‌تواند شخص را بیمار کند.

نوع دیگری از انگل موجود در اسهال هست که می‌تواند در آب کلردار تا 10 روز زنده بماند و هفته‌ها شخص را بیمار کند.

در یک مطالعه در سال 2012 از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، محققان 69 شناگر را که به یکی از بیماری‌های منتقل شده از آب مبتلا بودند بررسی کردند. بیش از نیمی از این 69 نفر،  بیماری آنها مربوط به همین انگل بود. این انگل نسبت به کلر مقاوم است.

دولت‌های ایالتی قوانینی برای پاکیزگی استخر تفریحی عمومی و چشمه‌های معدنی تنظیم کرده‌اند. اما تنها 68 درصد از ادارات بهداشت و یا بازرسی استخر شنای عمومی آن را تنظیم کرده‌اند.

اداره بهداشت و CDC توصیه می‌کنند که سطح کلر در آب به اندازه 1 تا سه واحد در میلیون باشد.

راه‌حل چیست؟

محققان پیشنهاد می‌کنند که به طور منظم یک کیت تست برای بررسی سطح کلر و اندازه‌گیری PH آب استخر خریداری شود. این کار واقعا برای شناگران ضروری است. آنها برای محافظت از سلامتی خود باید این کار را انجام دهند.

توصیه بعدی این است که حتما قبل از شنا دوش گرفته شود. اگر کسی بیمار است بهتر است خارج از محوطه استخر سپری کند.

روش‌های دیگر برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض میکروب‌ها:

• مواظب باشید آب به درون دهانتان نرود و حتما از بلعیدن آن خودداری کنید.
  • از ادرار یا مدفوع در استخر بپرهیزید.
  • به طور منظم در بین استراحت‌ها حمام بگیرید.
  • در صورتی که کودک به همراه دارید هر یک ساعت یکبار پوشک او را تعویض کرده و در محلی خارج از استخر قرار دهید.