کشف سیاه چاله ای ۷ میلیارد برابر خورشید

به گزارش مهر، این سیاه چاله عظیم به بزرگی ۷ میلیارد برابر خورشید است و تخمین زده می شود ۱۱.۷ میلیارد سال قدمت داشته باشد یعنی تنها ۲ میلیارد سال پس از وقوع انفجار بزرگ و شکل گیری عالم شکل گرفته است.

با این حال آنچه که موجب حیرت دانشمندان شده بزرگی بیش از حد و خارج از فهم آن است تا آنجاکه برخی معتقدند اکنون باید بر روی مدلهای جدیدی برای ارایه فرمول شکل گیری کهکشانها ارایه کرد.

این سیاه چاله بسیار بزرگ CID-۹۴۷ نام داشته و توسط دانشمندانی شناسایی شده که با رصدخانه W.M. Keck Observatory هاوایی، اشعه ایکس چاندار ناسا و پروژه فضاپیمای XMM-Newton آژانس فضانوردی اروپا (اسا) همکاری می کنند.

عظمت این سیاه چاله و این واقعیت که نسبت به کهکشانی که در آن قرار گرفته بسیار بزرگ است دانشمندان را وادار ساخته که به فکر ارایه مدلهای جدیدی از فرآیند تشکیل کهکشانها باشند.

این ابر سیاه چاله در زمره غول پیکرترین سیاه چاله هایی قرار دارد که در تاریخ علم نجوم شناسایی شده است.

دانشمندان با بررسی دقیق حرکت سریع گازها در اطراف این سیاه چاله متوجه شده اند که ابعاد بسیار بزرگی دارد، چیزی درحدود ۷ میلیارد خورشید.

به طورکلی در قلب اکثر کهکشانها (از جمله کهکشان راه شیری) ابرسیاه چاله ای وجود دارد که تقریبا میلیاردها برابر خورشید اندازه دارد. معمولا این ساختارهای عظیم و کمتر شناخته شده بین ۲ تا ۵ دهم درصد کل کهکشان خود اندازه دارند اما این رقم برای سیاه چاله عظیم CID-۹۴۷ بسیار بزرگتر است، رقمی که برآورد می شود درحدود یک دهم اندازه کل کهکشان میزبانش باشد!