فضاپیمای جدید به ایستگاه بین المللی فضائی اعزام شد

سینا پرس: روز گذشته راکت فضاپیمائی با نام کپسول اژدها یا Dragon capsule حامل ابزار و ادوات مورد نیاز فضانوردان ایستگاه بین المللی فضائی از ایستگاه فضائی ناسا با موفقیت شلیک شد. بر اساس گزارش های دریافتی این محموله بالغ بر 2 هزار و 268 کیلوگرم وزن داشته و توسط سازمان فضانوردی ناسا تامین و بسته بندی شده است.

بر اساس برنامه های پیش بینی شده، راکت اژدها تا روز سه شنبه به ایستگاه فضائی خواهد رسید . این راکت پنجمین راکت فضاپیمای حاوی ابزار و ادواتی است که تاکنون به ایستگاه فضائی ارسال شده است.

ایستگاه فضائی بین المللی مورد بحث در حال حاضر بر فراز جو مشرف بر مناطق جنوبی اقیانوس آرام قرار دارد . در ابتدا قرار بود که این راکت در روز شنبه به ایستگاه فضائی ارسال شود که شرایط نامساعد جوی که همراه با بارندگی بود، مانع از این اقدام شده و این راکت پس از تاخیری بیست و چهار ساعته ؛ روز یکشنبه عازم مقصد خود شد. بر اساس اخبار واصله ، در هنگام شلیک این راکت فضاپیما، وضعیت آب و هوائی بسیار مطلوب گزارش شده است.

فضاپیمای مزبور پس از شلیک به مدت سه دقیقه در افق اقیانوس اطلس مشاهده شده و سپس از افق دید خارج شد که به اعتقاد Sam Scimemi مدیر بخش ایستگاه فضائی ناسا  این موضوع سبب ایجاد منظره ای بسیار شگفت انگیز در ساعات اولیه بامداد یکشنبه شد.

شلیک این راکت بدون هیچ ایراد و مشکلات پیش بینی نشده ای صورت گرفت و این موضوع به صورت همزمان با رسیدن سفینه فضانورد دیگر ناسا به مریخ به نام Maven  بود که هفته ای موفقیت آمیز را برای ناسا رقم زد. گفتنی است بر اساس اعلامیه منتشر شده از سوی ناسا، تا ساعات پایانی امروز یکشنبه ربات مخصوص مریخ نورد در این سیاره پیاده شده و به بررسی اطلاعات و نمونه برداری خواهد پرداخت.

همانطور که پیشتر در اخبار اعلام شده بود، راکت فضاپیمای حامل محموله تجهیزات به ایستگاه فضائی ، حامل سه عدد پرینتر سه بعدی است که به صورت ویژه و با قابلیت کار کردن در فضای بدون جاذبه توسط یک شرکت تحقیقاتی در کالیفرنیا طراحی شده است. این پرینترهای سه بعدی به فضانوردان امکان می دهد برخی از ابزارها و وسایل مورد نیاز خود در ایستگاه فضائی را طراحی کرده و بسازند. از دیگر دستگاه های مهم ارسال شده به وسیله راکت اژدها به ایستگاه فضائی ، دستگاه جدید و پیشرفته ای است که به کمک آن می توان سرعت بادها و شرایط جوی موجود در اقیانوس ها را بررسی کرد . این دستگاه بالغ بر 30 میلیون دلار ارزش گذاری شده است. از دیگر وسایل ارسال شده می توان به تعداد 20 موش آزمایشگاهی ، 30 فایل میوه و سبزیجات جهت انجام آزمایش های علمی اشاره کرد.

تجهیزات یاد شده ، جدا از محموله ارسالی ادوات مورد نیاز و مصرف شخصی فضانوردان ایستگاه فضائی شامل غذا، لباس و چرخ دنده های الکترونیکی است. متاسفانه به دلیل از کار افتادن فیوز های مربوط به لباس فضانوردان، برای مدتی طولانی امکان خروج فضانوردان از ایستگاه فضائی برای انجام راهپیمائی های فضائی وجود نداشت که با ارسال محموله جدید این نقیصه برطرف شده و مسئولان ناسا ابراز امیدواری کردند که حداکثر تا پایان ماه آینده این ماموریت از سر گرفته شده و فضانوردان قادر به انجام راه پیمائی های فضائی شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا