حل پیچیده ترین مسایل ریاضی جهان با کامپیوتر شبیه به مغز

به گزارش ایرنا از نیچر، انتظار می رود این کامپیوتر پیشرفته که memcomputer نام دارد، پیچیده ترین مسائل ریاضی را حل کند. همچنین این کامپیوتر به واسطه شبیه سازی عملکرد مغز انسان، متخصصان مغز و اعصاب را در درک بهتر عملکرد مغز انسان یاری می کند.

در تراشه های امروزی که برای تولید کامپیوترها به کار گرفته می شوند، واحد پردازنده که وظیفه انجام محاسبات را بر عهده دارد، از واحد حافظه که برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می شود، کاملا تفکیک شده است. بدین ترتیب اطلاعات دائما بین دو واحد پردازنده و حافظه در رفت و آمد است و این تبادل دائمی اطلاعات موجب صرف زمان و انرژی شده و در نتیجه کارآیی کامپیوترها را کاهش می دهد.

این در حالی است که در memcomputer از تراشه های موسوم به memprocessor استفاده شده است. این تراشه های پیشرفته کلیه عملیات محاسباتی و ذخیره سازی اطلاعات را به طور متمرکز انجام می دهند. این رویه دقیقا مشابه عملکرد نورون های مغز انسان است. نورون ها در مغز انسان به عنوان واحدهای پردازش و ذخیره اطلاعات عمل می کنند.

محققان معتقدند با استفاده از فناوری های موجود می توان نمونه های بسیار پیشرفته memcomputer را تولید کرد که در آن تعداد بسیار زیادی از تراشه های memprocessor به طور همزمان برای حل یک مسئله کار می کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Science Advances منتشر شده است.