کاهش خطر تب دانگ با پشه‌های اصلاح ژنتیکی‌شده

تب دانگ موسوم به تب استخوان‌شکن (bone breaker) باعث دردهای شدید مفصلی، حالت تهوع و نارسایی سیستم گردش خون می‌شود و هیچ دارویی برای درمان آن وجود ندارد؛ بنابراین بهترین راه برای کاهش موارد ابتلا به این بیماری، کاهش جمعیت پشه‌های ناقل است.

پشه‌های تراریخته یا اصلاح ژنتیکی‌شده بهترین راه مبارزه با تب دانگ محسوب می‌شوند، چراکه فرزندان این حشرات زنده نخواهند ماند.

محققان شرکت زیست فناوری انگلیسی Oxitec طی یک دهه اخیر درحال توسعه شکل منحصربفرد کنترل آفات هستند. با شیوع تب دانگ از طریق پشه آئدس اجیپتی (Aedes aegypti)، محققان این شرکت اقدام به دستکاری ژنتیکی و تولید پشه‌های نر تراریخته‌ای کردند که تفاوت ظاهری با نوع نر این حشره در طبیعت ندارد.

جفت‌گیری پشه‌های نر تراریخته با پشه‌های ماده منجر به تولید نسلی با جهش ژنتیکی خاصی می‌شود؛ این نسل قبل از انتقال تب دانگ یا جفت‌گیری از بین می‌روند.

تب دانگ در برزیل درحال شیوع است و هرسال حدود 16 میلیون مورد جدید ابتلا به این بیماری گزارش می‌شود. شهر Juazeiro در شمال شرق این کشور با نرخ بالای شیوع تب دانگ برای آزمایش پشه‌های تراریخته انتخاب شد.

در طول یک دوره یکساله، پشه‌های نر تراریخته در محیط رها‌سازی شده و جفت‌گیری آنها با پشه‌های ماده طبیعی و تخم‌گذاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از کاهش 95 درصدی جمعیت پشه‌های ناقل بیماری در مقایسه با گروه‌های کنترل در مناطق مجاور بود.

این آزمایش نخستین تلاش موفق شرکت Oxitec در استفاده از پشه‌های تراریخته برای کنترل شیوع تب دانگ بود و محققان قصد دارند آزمایش‌های دیگری را در مناطق با شیوع بالای این بیماری انجام دهند.

نتایج این آزمایش در مجله PLOS Neglected Tropical Diseases منتشر شده است.