نفس تغییرات ساختاری فضایی پایان راه نیست

سیناپرس: دکتر امین سالاری که رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی است و از کارشناسان و صاحب‌نظران خوش فکر بخش خصوصی کشور است، با اشاره به این‌که در رابطه با صنعت فضایی، نفس اینکه چه تغییر ساختاری از نظر ماهیت بوجود می‌آید چندان تعیین کننده نیست، گفت: به عبارتی نمی‌توان این مولفه را به عنوان تنها مولفه امیدواری نسبت به آینده صنعت فضایی کشور بر شمرد. 

 

وی در همین رابطه افزود: به عنوان مثال پنج سال پیش که سازمان فضایی به نهاد ریاست جمهوری انتقال یافت، نفس کار، از این نظر که می‌توانست حمایت‌ها و پیشرفت بیشتری داشته باشد، بسیار کار خوبی بود، اما در اجرای ساختار به گونه‌ای پیش رفت که بسیاری از پروژه‌ها در کشور متوقف شدند و عملا در نهایت به عنوان خروجی یک ساختار بزرگ، ناهماهنگ و تمرکزگرای دولتی ایجاد شد.

 

سالاری با اشاره به این‌که در حال حاضر هم ماهیت اینکه کار نظارتی و سیاستگذاری از کار اجرا جدا شده است، می‌تواند امیدوار کننده باشد گفت: در باره این که خروجی و نتیجه چه می‌تواند باشد، به ظرافت های اجرایی بستگی دارد و در این راستا باید منتظر ماند و دید چه افرادی سکان دار هدایت این مجموعه ها می‌شوند و چه سیاست‌ها و راهبردهایی را در عمل دنبال خواهند کرد.

وی افزود: این که چه سیاست‌هایی برای تعیین اولویت‌های فضایی کشور دنبال می‌شود، میزانی که نهادهای مختلف به خصوص مراکز تحقیقاتی یا دانشگاهی و  شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی در تصمیم سازی‌ها و اجرا شرکت داده می‌شوند و نقشی که برای آنها در نظر گرفته می‌شود، مواردی هستند که باید منتظر اقدامات آینده ماند.

دکتر سالاری با ابراز امیدواری از ایجاد مرکز ملی فضایی گفت: خوشبختانه مرکز ملی فضایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شده است، که این می‌تواند با توجه به ویژگی‌های شخصیتی آقای دکتر ستاری و همچنین پیگیری‌های مجدانه ایشان در رابطه با افزایش مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در رفع نیازهای کشور، از نقاط مثبت این موضوع باشد. 

وی ادامه داد: دستگاه سیاستگذاری و نظارتی و تعریف سازوکارهای مربوطه در رابطه با تعامل این مرکز و سازمان فضایی یکی از عمده چالش‌های پیش روی متولیان این حوزه است که بایستی به ظرافت و دقت انجام گیرد و تبدیل به فرصتی برای فعالیت‌های فضایی کشور گردد نه تهدید.

رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران گفت: این مرکز اگر بتواند در زمینه زیرساخت‌های نظام فناوری فضایی کشور، از جمله تعریف مناسب اولویت های فضایی کشور، تعیین نقش دستگاه‌های مختلف اجرایی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی، تدوین نقشه راه فضایی، ساز و کار کنترل کیفی و استانداردهای فضایی، زیر ساخت‌های تست و آزمایش و هماهنگی های بین بخشی و دستگاهی نقش خود را به درستی انجام دهد، موتور توسعه فناوری فضایی کشور با سرعت بیشتر و روند مناسب تری ادامه فعالیت خواهد داد.

سالاری با اشاره به بازگشت سازمان فضایی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از سازمان فضایی که سابقا زیر نظر وزارت مخابرات فعالیت می‌کرد، خاطره و تجربه خوبی در اذهان فعالان این حوزه وجود دارد. 

وی افزود: امیدواریم با تغییراتی که روی داده است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز مانند سابق علاوه بر امکاناتی که برای این سازمان در بودجه تعریف می‌شود، امکانات خود را نیز جهت توسعه بیشتر این بخش در اختیار سازمان قرار دهد. 

دکتر سالاری با ارایه پیشنهادی گفت: سازمان فضایی نیز، در تعریف اولویت‌های اجرایی خود بگونه ای عمل کند که از توانایی بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی استفاده لازم را ببرد. 

وی در همین رابطه افزود: تجربه در کشور ما نشان داده است که هر پروژه ای که به بخش خصوصی جهت اجرا داده شده است، با ضریب موفقیت بالاتری هم از حیث هزینه تمام شده و هم از نقطه نظر زمان تحویل مناسب تر به پایان رسیده است.

این کارشناس و فعال بخش خصوصی فضایی کشور گفت: امیدواریم سازمان فضایی و متولیان مربوطه به این نکته کلیدی توجه نمایند و از تجربه پنج سال گذشته درس گرفته شود و بار دیگر شاهد بزرگ کردن ساختار سازمان فضایی کشور نباشیم، چرا که بزرگ کردن ساختار، هم هزینه بالایی را برای کشور ایجاد می کند، هم قابلیت کنترل و هماهنگی را کم می کند و هم اینکه اشتغال‌زایی که می توان از محل واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی دنبال کرد از نظر کمی و کیفی بسیار گسترده تر از آن است که دولت بخواهد با بزرگ تر کردن ساختار این کار را انجام دهد.

دکتر سالاری با اشاره به این نکته که یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های مرکز ملی فضایی پیش بینی می‌شود ایفای نقش فرابخشی خود و انجام هماهنگی بین تمام ذینفعان این حوزه باشد، گفت: در این راستا لازم است این مرکز به نقطه ای از اقتدار ذاتی و طبیعی برسد که با ایفای نقش پدرانه خود، چتری را ایجاد کند که همه ذینفعان اعم از دستگاه‌های مختلف اجرایی دولتی، بخش خصوصی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در این مرکز حضور فعال داشته باشند و با این حضور و مشارکتی که در راستای فعالیت‌های خود می بینند مرکز بتواند هماهنگی لازم را ایجاد کند.

وی گفت: تعریف و تبیین اولویت‌ها و همچنین تعیین نقش همه مراکز مرتبط در رابطه با این اولویت‌ها نیز یکی از وظایف عمده این مرکز است. با احتساب این دو ماموریت به همراه نقش نظارتی مرکز، می‌توان به ویژگی‌های مد نظر برای حضور افراد و سازمان‌ها در این مرکز رسید.

سالاری در پایان درباره انتظارات بخش خصوصی از مرکز و همچنین سازمان فضایی گفت: حضور نمایندگان بخش خصوصی در نهادهای تصمیم گیر و سیاستگزار این حوزه، از جمله شورایعالی فضایی کشور و مرکز ملی فضایی، برونسپاری و واگذاری نیازهای کشور از جمله تعریف پروژه‌های کاربردی در حوزه های سنجشی و مخابراتی به این حوزه، حمایت از کنسرسیوم طراحی و ساخت ماهواره در بخش خصوصی در چارچوب واگذاری کار و استفاده از ظرفیت‌ها و شبکه بین المللی بخش خصوصی در حوزه فضایی از انتظارات اصلی بخش خصوصی است و همه اینها فقط از طریق اعتقاد قلبی و عملی به کارا بودن و موثر بودن بخش خصوصی قابل انجام خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا