تحقیق و پژوهش‌ بارز‌ترین شاخص توسعه یافتگی

سینا پرس: پروفسور بهروز وحیدی، از جمله اساتید برجسته دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که مدرک کار‌شناسی مهندسی برق خود را از دانشگاه صنعتی شریف، کار‌شناسی ارشد مهندسی قدرت را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکترای مهندسی برق (قدرت) را از دانشگاه UMIST دریافت کرده است.

پروفسور وحیدی به مدت چهارسال مدیر قطب علمی قدرت و رئیس گروه قدرت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است. وی همچنین ۳ ثبت اختراع ، ۳۵۰ مقاله در ژورنال‌ها و کنفرانسهای بین المللی وچاپ ۶ کتاب در زمینه مهندسی برق (قدرت) را در کارنامه علمی خود دارد و استاد راهنمایی نزدیک به ۱۰۰ دانشجوی ارشد ودکترا به عهده داشته است.

عنوان پژوهشگر بر‌تر کشوری در بخش فنی و مهندسی از طرف وزارت علوم از دیگر موفقیتهای ایشان است . همین موضوع بهانه‌ای شد تا گفت‌و‌گویی اختصاصی با این پژوهشگر بر‌تر داشته باشیم.

بهترین و موثر‌ترین مسئله در موفقیت خود را چه عواملی می‌دانید‌؟

به عقیده من هر انسانی باید تلاش و پشتکار وتوکل به خدا را سرلوحه خویش قرار دهد. بنده نیز مانند همه افرادی که موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند تلاش و پشتکار را سرلوحه کاری خود قرار داده‌ام و تا به اینجا رسیده‌ام.

 به نظر شمابه عنوان یک پژوهشگر بر‌تر، چرا با وجود رشد مقالات ایرانی نوعی توزیع نامتوازن مقالات ،بین پژوهشگران مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های مختلف مشاهده می‌شود.

به یقین می‌توان گفت در ایران بیشتر پژوهش‌ها در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، بنابراین سهم اساتید دانشگاه‌ها در چاپ مقالات علمی بسیار بالا است و این مسئله سبب توزیع نامتوازن مقالات بین پژوهشگران مراکز تحقیقاتی و پژوهشگران دانشگاهی شده است.

شما به عنوان پژوهشگر بر‌تر و یکی از اساتید پر استناد چه راهکاری برای پیشرفت و توسعه پژوهش‌ها دارید؟

مسلما برای پیشرفت و توسعه پژوهش‌ها باید سرمایه گذاری‌های بیشتری صورت گیرد به خصوص سرمایه گذاری بیشتر دولت در امر پژوهش در دانشگاه‌ها می‌تواند کمک به سزایی در این راستا باشد. همچنین تجهیز بیشتر آزمایشگاههای مراکز آموزشی وتحقیقاتی از مهم‌ترین اهدافی است که بایدبرای رسیدن به پیشرفت و توسعه در بخش پژوهش‌ها به آن توجه کرد.

آخرین ثبت اختراعی که داشتید چه چیز بوده است؟

دراین باره باید بگویم سیستم شناسایی هوشمند رفتار بارهای الکتریکی جهت مطالعات برنامه ریزی و سیستم پیش بین هوشمند توان غیرفعال مبتنی بر فیلترهای وفقی، آخرین اختراعاتی است که حاصل تز دکترای مهدی ترابیان اصفهانی ،دانشجوی دکترا که بنده استاد راهنمای آن هستم، است اما این طرح‌ها هنوز تجاری نشده است.

چطور می‌توان این ایده‌ها و پژوهش‌ها را به محصول تبدیل کرد؟

اعتقاد به اینکه تحقیق و پژوهش در کشور ما ثمردهی اندکی دارد، تقریباً مورد قبول واحدهای علمی، محققان، پژوهشگران و حتی مراکزی است که می‌خواهند از این پژوهش‌ها بهره می‌گیرند. از آنجا که دامنه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقات علمی در سطح ملی مطرح است، امروزه هر اقدامی برای روشن ساختن جایگاه تحقیق و موانع پیش روی آن، حائز اهمیت است. به نظرم برای تبدیل ایده‌ها و پژوهش‌ها به محصول باید حمایت‌های جدی مورد توجه قرار گیرد.. همچنین اگر این امکان وجود داشته باشد که موسسه‌ای برای بررسی و به محصول رساندن نتایج تحقیقات تشکیل شود، خلاء به وجود آمده در این میان برطرف شده و دیگر پژوهش‌ها بی‌فایده باقی نمی‌مانند و می‌توان در راه تجاری سازی از آن‌ها استفاده کرد.

به عقیده شما، چه موانعی بر سر راه پژوهشگران کشور وجود دارد؟

تحقیق و پژوهش‌ها می‌تواند بارز‌ترین شاخص بالندگی و توسعه یافتگی یک کشور باشد. کشوری می‌تواند در جهت توسعه و حل معضلات خود از پژوهش‌ها استفاده کند که به امر نظام بخشی جامعه علمی خود نیز بپردازد و پژوهش و تحقیق را به عنوان یک عنصر بنیادین سازماندهی کند. در همین راستا باید در مرحله اول موانعی که بر سر راه پژوهشگر است برداشته شود که می‌توان از عدم حمایت کافی علمی از جمله در دسترس نبودن تجهیزات آزمایشگاهی) و عدم حمایت مالی نام برد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا