بازگشت سریع‌تر مصدومان ضایعه نخاعی به زندگی طبیعی با فیزیوتراپی مدرن

 در مطالعه‌ای که دکتر ابراهیم عباسی متخصص فیزیوتراپی ورزشی و فیزیوتراپیست با همکاری سعید میکائیلی بر روی 10 فرد ضایعه نخاعی که دچار آسیب قسمتی از نخاع در سطح مهره‌های گردنی شده بودند، انجام دادند مشاهده کردند که در گروهی که بلافاصله بعد از جراحی تحت درمان فیزیوتراپی شامل تمرین درمانی و تحریکات الکتریکی قرار گرفته بودند نسبت به گروهی که بعد از شش ماه درمان فیزیوتراپی خود را شروع کرده بودند به 30 درصد بهبودی بیشتر در عملکرد روزانه و کسب استقلال در زندگی روزمره دست یافتند.

دکتر عباسی به خبرنگار ایسنا گفت: آسیب نخاعی عارضه ای است که هزینه های سنگینی را بر نظام سلامت کشور وارد می‌سازد و در صورتی که مبتلایان به این ضایعه از فیزیوتراپی مدرن و آموزش های لازم برخوردار نشده باشند به مرور هزینه های سنگین تری به بیمار و جامعه وارد خواهد شد. متاسفانه یکی از علل بروز آسیب‌های نخاعی در ایران تصادفات وسیله نقلیه است.

وی در ادامه افزود: در ایران حدود بیست میلیون وسیله نقلیه سواری و موتور وجود دارد و هرساله 20 تا 30 هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند. این تصادفات عامل بیش از 40 درصد از آسیب های نخاعی است.

به گفته این متخصص، میزان بروز ضایعه نخاعی تروماتیک در تهران حدود 73 نفر درهر یک میلیون نفر در سال است که نشان از آمار بالای این عارضه در سطح کلانشهر تهران دارد. اکثر آسیب های نخاعی در بین موتورسواران رخ می‌دهد که به علت نداشتن کلاه ایمنی منجر به آسیب نخاع در سطح مهره های اول و دوم گردنی می‌شود که در صورت شدید بودن میزان آسیب در این سطح ممکن است به مرگ آنی فرد نیز منجر شود.

در ادامه سعید میکائیلی کارشناس ارشد فیزیوتراپی به خبرنگار ایسنا گفت: در مورد افرادی که بعد از ضایعه نخاعی زنده می‌مانند باید به این نکته توجه داشت که تمام رشته های عصبی که در بالای سطح آسیب دیدگی قرار دارند به کار خود به همان شکل قبل از آسیب ادامه می‌دهند اما در زیر سطح آسیب رشته‌های عصبی نمی‌توانند پیام‌ها را بین مغز و قسمت های مختلف بدن مبادله کنند و علت این مساله قطع یا اختلال در ارتباط بین دو قسمت نخاع است.

وی افزود: وقتی آسیب در ناحیه گردن اتفاق می‌افتد فرد مصدوم کنترل حسی و حرکتی اندام فوقانی، تنه و اندام تحتانی را از دست می‌دهد. علاوه بر مشکلات ایجاد شده در زمینه حس و حرکت اندام‌ها، آسیب نخاع گردنی باعث بروز تغییراتی در وضعیت تنفسی، روده، مثانه و عملکرد جنسی می‌شود. باید به این نکته توجه داشت که آسیب هایی که همراه با قطع کامل نخاع نباشد همراه با درجات متفاوتی از عوارض هستند.

میکائیلی گفت: در کشور ما پیشگیری از عوارض آسیب نخاعی ضرورت بسیاری دارد، نحوه انتقال مصدوم نخاعی به بیمارستان، نحوه کمک رسانی در مرحله اورژانس، نحوه مراقبت های پرستاری و در نهایت فیزیوتراپی و توانبخشی این افراد از مراحل پراهمیتی هستند که در بازگشت فرد حادثه دیده به وضعیت مطلوب، نقش بسیار مهمی دارند.

به گفته این محقق، هدف از فیزیوتراپی در این گروه از بیماران کمک به فرد آسیب دیده برای کسب استقلال هرچه بیشتر در زندگی شخصی و انجام امور روزانه است به طوری که حتی می توان با ایجاد تغییرات در چیدمان منزل به استقلال هرچه بیشتر این افراد کمک کرد. برخی عوامل که باعث تغییراتی در رسیدن به سطوح مختلف استقلال در این افراد می‌شوند عبارتند از سن، حمایت عاطفی خانواده، تطابق های روحی و شدت و سطح ضایعه.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی با بیان این که یکی از مهمترین مداخلات فیزیوتراپی در افراد دچار ضایعه نخاعی تمرین درمانی و انجام حرکات مختلف ورزشی است، در مورد ورزش درمانی این افراد، توجه به دو بعد اصلی را بسیار ضروری دانست و افزود: تمرینات ویژه بخش‌های سالم بدن که هدف از این تمرینات بالا بردن توان، قدرت و استقامت است به طوری که در بلندمدت بتواند بر اندام های فلج شده اثر مثبت داشته باشد. همچنین تمرینات ویژه بخش‌های فلج شده بدن که هدف از این تمرینات در کوتاه مدت حفظ شرایط موجود، جلوگیری از تغییر شکل اندام‌ها و در بلندمدت، مستقل کردن هرچه بیشتر فرد در زندگی روزمره است.

وی افزود: نکته مهم دیگر در این بیماران توجه به مشکلات تنفسی آنها است که می توان به کمک تمرینات تنفسی و فیزیوتراپی تنفسی به بهبود تهویه ریوی این بیماران کمک بسزایی کرد. میکائیلی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی به نظر می‌رسد برای مدیریت درمانی این بیماران وجود تیم درمانی شامل متخصص مغز و اعصاب، متخصص قلب و عروق، متخصص ریه، متخصص تغذیه، روانشناس و از همه مهم تر فیزیوتراپیست ضروری است تا بتوان کمی از آلام این بیماران دردمند کاست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا