تجربه دیدن دنیای اطراف برای نابینایان با کمک تلفن همراه

دانشمندان رشته کامپیوتر در حال ساخت یک فن آوری جدید برای تلفن های همراه هوشمند هستند که قادر به کمک به افراد نابینا و یا آن دسته از انسان هایی است که قدرت دید بسیار پایینی دارند ، پزوهشگران امیدوارند این گروه از افراد ، از طریق تلفن همراه و یا تبلت خود دیدن دنیای اطراف را تجربه کنند .

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه لینکلن در بریتانیا (University of Lincoln) در نظر دارد تا از رنگ ها و سنسورهای عمیق در داخل تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها استفاده کند تا با کمک این ابزار بتوانند نقشه ها ، موقعیت ها و محل سازی های سه بعدی را ایجاد کنند . سپس سازندگان در نظر دارند تا بهترین رابط را برای کاربر ایجاد کنند . قابل ذکر است که این رابط ها می توانند لرزه و ارتعاش ، صداها و یا سخن گفتن ها باشد .

نیکولا بلاتو (Nicola Bellotto) سرپرست تیم تحقیقاتی فوق  در این رابطه چنین توضیح می دهد : " اگر مردم قادر به استفاده از کاربری های جانبی تکنولوژی در دستگاه های همچون تلفن همراه هوشمند باشند ، دیگر نیازی نیست که هزینه اضافی پرداخت کرده و  تجهیزات جداگانه اضافی را تهیه کنند تا به آن ها احساس استقلال و آگاهی بیشتر به دست آورند . "

قابل ذکر است که هدف پژوهشگران از ساخت و توسعه چنین سیستمی ، این است که بتوانند سرنخ های بصری در محیط را تشخیص دهند . این سیستم  ، اطلاعات را از طریق دوربین دستگاه ، تشخیص داده و از آن برای شناسایی نوع اتاق به عنوان کاربری که در اطراف آن فضا در حرکت است ، استفاده می کند . یکی از جنبه های اصلی سیستم مورد بحث ، این خواهد بود که ظرفیت خود را برای انطباق تجارب کاربران شخصی  ، اصلاح راهنمایی آن به عنوان دستگاه یادگیری از محیط اطراف و تعامل انسان ، فراهم می سازد .  در این صورت کاربرانی که از فن آوری های روز دنیا بیشتر استفاده می کنند ، با کمک این سیستم می توانند سریع تر و آسان تر محیط اطراف خود را شناسایی کنند .

نیکولا بلاتو در ادامه توضیحات خود افزود  : علاوه بر این برنامه هایی برای گوشی های هوشمند وجود دارد که به طور مثال شناسایی و تشخیص یک شی یا متن صحبت شده برای توصیف یک مکان را امکان پذیر می کند . اما هدف ما از ساخت یک چنین سیستمی این است که چگونه فرد نابینا بتواند ویژگی های خاص محیط خود را مشاهده کرده و تشخیص دهند  .