تحریم مانع استفاده از تجهیزات پزشکی به روز است

سینا پرس:  پروفسور کهریزی مدیریت بخش ژنتيك بالينی در مركز تحقيقات ژنتيك را بر عهده دارند. وی  تعدادی از پروژه های تحقيقاتی ارزشمند در زمينه ناهنجاری عصبی-عضلانی از جمله: دیستروفی ميوتونيك، دیستروفی ماهيچه كمربند لگنی-شانه ای(LGMD) ، دیستروفی ماهيچه ای دوشن (DMD) و دیستروفی ماهيچه ای مادرزادی (CMD) را هدایت کرده است.

پروفسور كهریزی همچنين در انجام چندین پروژه مهم کشوری دیگر از قبيل: ناشنوایی ارثی (HHL) و عقب ماندگی ذهنی نقش بسزایی ایفا می كنند. وی مهارت بالایی در تشخيص بيماران مبتلا به دیسمورفيك و سندروم های ناشناخته جدید دارد.

 درحال حاضر تحقیقات پروفسور کهریزی در شناسایی خانواده های مبتلا به ناهنجاری های مادرزادی مغزی و ميکروسفالی های سندرومی به پایان رسیده  و  تمرکز خود را روی دو پژوهش مهم از جمله؛بررسی ژن های درگیر در کم توانی ذهنی به همراه تغییرات ماده سفید مغز و بررسی ژن های درگیر در کم توانی ذهنی همراه با اختلالات رفتاری قرار داده است . دکتر کهریزی سال گذشته از سوی شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان، عنوان استاد برجسته و جایزه مرحوم علامه طباطبایی (ویژه استادان و محققان برجسته کشور) را  کسب کرده است.

دکتر کیمیا کهریزی از اساتید برجسته علمی ایران بوده و در حال حاضر در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی فعالیت می کند .این افتخارات و تجارب علمی سبب شد تا گفت و گوی کوتاهی با وی داشته باشیم.

 

چطور شد که به این رشته علاقه مند شدید و چه کسانی دراین تصمیم گیری دخیل بودند؟

از دلایل عمده علاقمندی من به تحصیل، تشویق های پدرم بوده که مرتب از نمرات و پیشرفت های تحصیلی ام سوال می کرد .ایشان مدیر دفتر اولیاء و مربیان مدرسه ام بود و تشویق هر روزه اشان  برای کوچکترین موفقیتم در من ذوق و انگیزه ایجاد می کرد. البته داشتن الگوهای تحصیلی نظیر دو برادر بزرگترم که در حال حاضر هر دو خارج از کشور در رشته  خود از افراد موفق هستند بی تاثیر نبوده و در نهایت هدفمندی خودم که از دوران تحصیل ابتدایی برای رسیدن به هدفم برنامه ریزی داشتم ،من را امروز به این مرحله رسانده است.

چه عواملی در پیشرفت شما دخیل بوده است؟

از مهمترین عوامل پیشرفت علاوه بر محیط تربیتی مناسب در منزل، پشتکار و روحیه پیگیری خودم بود که برای رسیدن به اهداف همواره به کمکم آمده است.

اگر به عقب بازگردید بازهم این رشته را انتخاب می کنید ؟

بله اگر زمان به عقب برگردد ،باز هم همین رشته را انتخاب می کنم و همین مسیر را طی می کنم و حتی تلاشم را بیشتر می کنم. تعیین هدف و بعد از آن پشتکار از عوامل موفقیت در تمامی مراحل زندگی است.

نقاط قوت و ضعف علمی کشور را در چه مواردی می بینید؟

متاسفانه در تمامی رشته ها به خصوص در رشته من ، فقدان تکنولوژی به روز در کشور به دلیل تحریم های اقتصادی و عدم ارتباط گسترده با سایر نقاط جهان یکی از نقاط ضعف و کمبود ها به حساب می آید . در نتیجه به دلیل همین تحریم ها که مانع از بهره مندی سریع و آسان از تجهیزات پزشکی در حیطه تشخیص و درمان شده است در بسیاری زمینه ها عقب تر از کشورهای دیگر مانده ایم. همچنین  عدم وجود نیروی متخصص کارآمد و تربیت شده در رشته های حرفه ای مربوطه برای شناسایی بیماریهای ژنتیک در کشور از مشکلات و نقاط ضعف دیگری است که در حال  حاضر وجود دارد . امید داریم که این مشکلات حل شوند .

 اما یکی از مهمترین نقاط قوت علمی کشور که ایران را از این جهت ثروتمند کرده ، نیروهای جوان ، با استعداد و فهمیده ای است که که از توان علمی خوبی برخوردارند و در کنار اساتید و معلمین برجسته ای که در ایران وجود دارد می توانند پله های رشد را طی کرده و پیشرفت علمی چشمگیری را در کشور رقم بزنند.

البته نکته مهمی که در اینجا مطرح است حمایت های علمی مسئولین ذیربط در حوزه پزشکی و تحقیقات نظیر معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، بنیاد نخبگان و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است که با حمایت ها و تشویق هایی که همگی شاهد آن هستند توانسته اند انگیزه خوبی  در محققین و پژوهشگران برای  انجام پروژه های کلان ملی جهت اعتلای سطح دانش و نیز خدمت رسانی به خانواده بیماران مبتلا ایجاد کنند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا