استفاده از مارمولک استرالیایی برای ساخت پوست مصنوعی

پژوهشگران و زیست شناسان استرالیایی در آخرین مطالعات خود در کوئینزلند استرالیا ، دریافتند که پوست گونه خاصی از مارمولک گکو با نام box-patterned gecko قادر است تا آب را به شکلی طبیعی دفع کند .

گکو (gecko) که خزنده ای از خانواده مارمولک ها است ، در منطقه غرب ایالت کویینزلند استرالیا زندگی می کند . روی پوست این جانور خزنده ساختارهای مربع شکل وجود دارد که با دیگر مارمولک ها متفاوت است . جالب است که  قطرات آبی را که از پوست مارمولک گکو به خارج می تراود ، قابل مشاهده هستند .

این ویژگی خاص برای این نوع مارمولک بسیار مفید است چرا که خود را در برابر گرد و خاک و آلودگی و باکتری ها محافظت می کند . پوست این مارمولک با دفع کردن آب از خود به تمیز کردن سطح خود می پردازد .

قابل توجه است ، این پژوهشگران همچنین دریافته اند که پوست این مارمولک با سلول های انسان سازگار است . جولانتا واتسون (Jolanta Watson) از دانشگاه سانشاین کاوست (University of the Sunshine Coast) در این رابطه می گوید : " پوست این حیوان قادر است تا رشد کند در نتیجه می تواند سلول های پوست انسان یا هر سلول دیگری را بپذیرد . بنابراین می توان تصور کرد که سلول های این نوع پوست می تواند پوشش بسیار مناسبی برای بخش های پیوندی در عمل های جراحی باشد . "

لازم به ذکر است ، پوست این خزنده از برآمدگی های بسیار کوچکی برخوردار بوده که موهای ریزی آنها را می پوشاند ، این سلول های پوستی آب را جمع کرده و  به بیرون می راند . این فرآیند باعث می شود محیط برای رشد باکتری ها نا مناسب شده  و در نهایت به سلامت پوست کمک می شود .  محققان در نظر دارند تا از این فرآیند در بخش های صنعتی ، علمی و پزشکی استفاده کنند .

پروفسور لین شوارتسکوف (Lin Schwarzkopf) از محققان دانشگاه جیمز کوک (James Cook University) در رابطه با ویژگی های پوست مارمولک فوق ، این گونه توضیح می دهد : " اگر ما بتوانیم این نوع سطح پوست را تحت کنترل بگیریم فواید زیادی برایمان خواهد داشت ، چرا که می توان آن را در عمل های جراحی و یا برای پانسمان به کار برد . "

در حال حاضر پژوهشگران مشغول کار روی محصولی هستند که از قابلیت های پوست این نوع مارمولک گکو برخوردار باشد . پوست این گونه مارمولک همچنین سطح مناسبی برای رویاندن سلول های بنیادی انسان خواهد بود . علاوه بر آن ، می توان از این نوع عملکرد پوست مارمولک الهام گرفته و آن را برای بافت پارچه ها یا پوشش هایی با دوام و ضد آب به کار برد و برای مصرف عموم وارد بازار کرد .