چگونه دانش بنیان شوید

 اخیرا افراد سودجو به مشاوره در جهت دانش بنیان شدن شرکت ها می پردازند که این اقدام برخلاف مصوبات کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. این افراد مبالغ هنگفتی را در برابر مشاوره های اشتباه و گمراه کننده دریافت می کنند تا این شرکت ها مراحل دانش بنیان شدن را طی بکنند از این رو باید شرکت ها برای دانش بنیان شدن به این موضوع توجه کافی داشته باشند.

هر شرکتی باید چهار مرحله را طی کند تا پس از ارزیابی صلاحیت، به عنوان شرکت دانش بنیان شناخته شود. متقاضیان باید بعد از تکمیل تمامی بخشهای خواسته شده در سامانه daneshbonyan.ir  به بارگزاری مدارک خواسته شده بپردازند.

مستندات مورد نیاز برای درخواست دانش بنیان شدن، شامل تصویر مجوزهای شركت (مجوز تأسیس، پروانه بهره‌بردای)، تصویر آگهی تاسیس به همراه آخرین تغییرات شركت در روزنامه رسمی، آخرین لیست بیمه شركت به همراه خلاصه وضعیت دستمزد، حقوق و مزایا، تصویر آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسالی به سازمان امور مالیاتی، رزومه یا كاتالوگ شركت، نمودار سازمانی شركت هستند. کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان نیز جلسه ای را با شرکت برگزار می کند تا مراحل دانش بنیان شدن شرکت ها طی شود.

فرایند و معیارهای توزیع شركتهای متقاضی دانش‌بنیان بودن

پس از اعلام تقاضا از سوی شركتها و ورود اطلاعات مربوطه به سامانه ارزیابی صلاحیت شرکت های دانش بنیان، اطلاعات شركتها توسط دبیرخانه كارگروه به كارگزاران جهت ارزیابی فرستاده می شود و پس از تایید نهایی صلاحیت، شرکت دانش بنیان معرفی می شود.

از سوی دیگر، شرکتهای متقاضی پس از تولید کالاها و خدمات دانش بنیان یا ارائه برنامه تولید «برای شرکتهای نوپا»، بر مبنای آیین نامه مصوب کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان، ارزیابی شده و برای یک مدت محدود می توانند از تسهیلات و مزایای قانون استفاده کنند و برای تمدید زمان استفاده از مزایای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ، باید دوباره ارزیابی شوند.

در فرآیند ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات آمده است که این شرکت ها باید دارای شاخصهای موجود در آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانش بنیان باشند. بنابراین ثبت شرکتها و موسسات دانش بنیان همانند دیگر شرکتها و موسسات خواهد بود.

ثبت شرکت قبل از دانش بنیان شدن

ابتدا باید شرکتها به صورت عادی در اداره کل ثبت شرکتهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شوند. به هنگام ثبت، هیچ تفاوتی بین شرکتها وجود ندارد. لذا درباره امکان استفاده از مزایای قانون، در زمان ثبت شرکت نمی‌توان اظهار نظر کرد و ارزیابی بر مبنای عملکرد شرکتها پس از ثبت و فعالیت شرکت انجام می شود.

البته شرکتهای مستقر در پارکهای فناوری و یا مراکز رشد بایستی همانند دیگر شرکتها در سامانه ثبت نام و مراحل ارزیابی را طی کنند.

شرکتهای بزرگی که شرایط استفاده از قانون شرکتهای دانش بنیان و یا شرکتهای دانش بنیان صنعتی را ندارند می توانند با ثبت واحد تحقیق و توسعه خود به صورت مستقل در صورتی که در راستای فهرست کالاهای اعلام شده توسط کارگروه فعالیت دارند به صورت مجزا در سامانه ثبت نام کنند و فرآیند ارزیابی همانند دیگر شرکتها برای آنها نیز صورت پذیرد.

با توجه به آیین نامه مصوب کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانش بنیان، شرکتهای دانش بنیان بایستی حداقل پنجاه درصد از درآمد یك سال مالی گذشته شركت را كه در اظهارنامه مالیاتی شركت ذكر شده است،  از محل فروش «كالاها یا خدمات دانش‌بنیان»، «خدمات تخصصی تعمیر و نگهداری مرتبط با كالاهای تولید شده توسط آن شركت»، فروش «دانش ‌فنی و فناوری» مرتبط با فهرست كالاها یا خدمات دانش‌بنیان، و «خدمات طراحی مهندسی» مرتبط با فهرست كالاها یا خدمات دانش‌بنیان حاصل کنند.

اگر شرکتی تمایل به شرکت دانش بنیان نوپا دارد، باید علاوه بر داشتن برنامه تولید کالا، مطابق با فهرست کالا یا خدمات دانش بنیان مصوب شده اقداماتی انجام دهد. طبق این مصوبه دانش فنی كالاها یا خدمات دانش بنیان تولید شده توسط شركت، باید مبتنی بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه، ایجاد شده و یا از طریق انتقال فناوری جذب شده و بومی‌سازی شده باشد.

به گزارش مهر ، در این میان صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به ارائه تسهیلاتی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان به شرکت‌های دانش بنیان کوچک و تا سقف ۱۰ میلیارد تومان به صنایع بزرگ می پردازد. البته به غیر از این تسهیلات، معافیت های گمرکی، بیمه ای و نظام وظیفه ای شامل حمایت از شرکت های دانش بنیان می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا