تولید نمونه‌ آزمایشگاهی سلول خورشیدی رنگینه‌ای

طرح "تهیه و به کارگیری کاتالیست هتروژن در تهیه بیودیزل"، "تحلیل عوامل موثر بر آسفالت‌های گرم(HMA) و ارائه دستورالعمل تولید و اجرای آن"، "ساخت نمونه‌ای آزمایشگاهی سلول خورشیدی رنگینه‌ای" با اعتبار بیرونی از طرح‌های پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی، در شورای تخصصی پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی با موفقیت خاتمه یافت.در طرح "تهیه و به‌ کارگیری کاتالیست هتروژن در تهیه بیودیزل" که با مدیریت اجرایی دکتر شهره صفارزاده و دکتر انور شلماشی اجرا شد، برای سنتز بیودیزل از روغن تفاله زیتون (غیر خوراکی) از کاتالیست بازی هتروژن استفاده شد.

نتیجه کلی حاصل از طرح نشان داد که استفاده از کاتالیست هتروژن در سنتز بیودیزل به علت کاهش مراحل مورد نیاز در جداسازی بیودیزل و احتمال کمتر صابونی شدن مخلوط واکنش و امکان احیا و استفاده مجدد از کاتالیست می‌تواند روش مناسبی برای جایگزینی روش هموژن باشد.

طرح "تحلیل عوامل موثر بر آسفالت‌های گرم(HMA) و ارائه دستورالعمل تولید و اجرای آن" با مدیریت اجرایی دکتر نسرین اروج‌زاده و با اعتبار اداره کل راه و شهرسازی استان یزد انجام شد و دستاوردهای کاربردی آن دستورالعمل و چک لیست‌هایی است برای بررسی کیفی عملیات‌های آسفالتی مربوط به تمامی پروژه‌های بهسازی آسفالت که می‌توانند برای یکسان‌سازی و ایجاد وحدت رویه در نظارت پروژه‌های آسفالتی به‌ کار گرفته شوند.

طرح پژوهشی ساخت نمونه آزمایشگاهی سلول خورشیدی رنگینه‌ای (Dye Sensitized Solar Cell) به مدیریت اجرایی دکتر محمد عابدی با اعتبار ستاد انرژی‌های نو اجرا شد.

انرژی خورشیدی به‌ دلیل در دسترس بودن و دوستدار محیط زیست‌بودن، نسبت به سایر روش‌های تولید انرژی برتری داشته و پسماند ایجاد نمی‌کند، لذا استفاده از آن به عنوان انرژی‌های تجدیدپذیر از اهمیت زیادی برخوردار است.

سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ (رنگینه‌ای) نسل سوم سل‌های خورشیدی هستند که در آن از شبیه‌سازی فرآیند فتوسنتز گیاهان برای تبدیل انرژی نورانی به انرژی الکتریکی استفاده می‌شود. این نوع سلول‌ها دارای مزایای زیادی هستند، زیرا از مواد ارزان قیمت ساخته شده و نسبت به سایر جایگزین‌های تولید انرژی ارزان‌ترند.با توجه به اهمیت ساخت این نوع‌ سلول‌های خورشیدی و برای دستیابی به دانش فنی ساخت آنها این طرح پژوهشی اجرا شده است.

پس از ساخت سل و مقایسه‌ نتایج جریان، ولتاژ آن با خروجی‌های یک سلول استاندارد، برای اولین بار از سورفکتانت‌ها در ترکیب الکترولیت مایع این سلول‌ها استفاده شد که منجر به بهبود کارایی و راندمان آنها شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا