پنج راه فناورانه برای رهایی از سرما وبرف

سیناپرس: از دستگاه های مختلف پاک کننده برف گرفته تا راه های جدید برای ضد یخ کردن سطوح جاده ها، همه برای کمک به حفظ شرایط عادی در شرایط بحرانی است. جدیدترین تکنولوژی ها شامل بکار بردن اینترنت، هوش مصنوعی، انرژی های تجدید پذیر، خودرو های اتوماتیک و ابزارهای متفاوت برای آگاهی مردم از شرایط شهری در مواجه با چنین شرایطی است.

 

1- مطلع شدن از مسیر ایمن (به کمک اینترنت):

پاسخ به این سوال که "چه زمانی برف روب از راه می رسد؟" سوال بسیاری از مردم در طول بارش سنگین برف است. شهر نیویورک به کمک وزارت فناوری اطلاعات و مخابرات آمریکا (DolTT) سیستم نقشه های برف روب (Plow NYC) را راه اندازی کرده است که به مردم اطلاع می دهد که در 5 بخش از شهر نیویورک، دقیقا چه زمانی برف روبیده می شود. این سیستم به کمک GPS کار می کند و از طریق حسگری که بر روی کامیون های برف روب کار گذاشته شده است، اطلاعات مربوط به روبیدن برف و منطقه مورد نظر به مرکز مخابره می شود و بعد از آن می توان اطلاعات را در نقشه های برف روب مشاهده کرد و با استفاده از رنگ های مختلف مدت زمانی که از برف روبی گذشته است مشخص می شود. به عنوان مثال رنگ سبز به معنای کمتر از یک ساعت و رنگ آبی 1تا 3 ساعت قبل خیابان پاک شده است. این سیستم در سه شهر دیگر یعنی بوستون، بوفالو و مینایاپولیس هم مورد استفاده قرار گرفته است.

2- الگوریتم کامل پاک کردن برف ( با استفاده از هوش مصنوعی):

استفاده خلاقانه دیگر از هوش مصنوعی، ساختن یک الگوریتم برای بهینه کردن عملیات پاک کردن برف است.  با توجه به محدود بودن ماشین های برف روب در سطح شهر، کامپیوتر می تواند تصمیم بگیرد که کدام خیابان با توجه به اهمیت آن به ماشین برف روب نیاز دارد و تمیز کردن خیابان ها با الویت بندی انجام می شود.

این الویت بندی ممکن است در بسیاری از شهر ها استفاده شود ولی استفاده از هوش مصنوعی و بدست آمدن یک الگوریتم کامل کار بسیار دشواری است. برای حل این مشکل یک کامپیوتر باید اطلاعات نقشه ماهواره ای را تبدیل به یک گراف داده کند سپس با بهینه سازی، یک مسیر را انتخاب و دستور به پاک کردن برف های ان می دهد.

3- نیاز به ارتباط قوی تر مردم با یکدیگر:

در طول طوفان ها، ارتباطات اجتماعی و شبکه های اجتماعی می تواند نقش مهمی را در ارتباط مردم با یکدیگر ایفا کند تا یا برای آزاد کردن ماشین های گیر افتاده کمک کنند و یا مکانی گرم برای نجات یافتن بیابند. مردم با ارتباط بیشتر با یکدیگر می توانند از وضعیت خود به همدیگر اطلاع رسانی کرده و مناطقی که بیشتر نیاز به کمک دارند را شناسایی کنند. برای مثال همزمان با طوفان برف سال 2014 آتلانتا، صفحه ای در یکی از شبکه های اجتماعی راه اندازی شده بود . کسانی که در برف به دام افتاده بودند از طریق آخرین فعالیت آنها در این صفحه نجات یافتند.

4- برف روب های اتوماتیک و بدون راننده:

در 5 سال گذشته به بهانه برگزاری مسابقات در مینوسوتا دانشجویان به ساخت ماشین های بدون راننده برای پاک کردن برف تشویق می شوند. در مسابقات امسال، ماشین ساخت دانشگاه میشیگان بالاترین نمره را دریافت کرده است. این ماشین آغازی از یک تکنولوژی نو ظهور است و بی شک در آینده شاهد برف روبی حیاط منزلتان توسط یک روبات خواهید بود.

5- پیاده رو های عاری از برف به کمک انرژی خورشیدی:

چیزی که مشخص است این است که مردم کشور های اسکاندیناوی می دانند که چگونه با برف روبرو شوند. شهرهای اسلو و هلسینکی دارای پیاده رو های گرمشو هستند که می توانند برف را ذوب کنند. بعضی از شهر ها برای دوری از هزینه و سختی پاک کردن خیابان ها از برف، به دنبال راه حلی با ترکیب انرژی خورشیدی و انرژی گرمایشی زمین به عنوان خیابان های گرم شونده در طول برف های سنگین هستند. یکی از این راه حل ها استفاده از شیشه های مقاوم به جای آسفالت یا بتن است. این طرح بر پایه انرژی های تجدید پذیر و دوستدار محیط زیست بنا شده است. در آزمایشات اخیر در کشور هلند در وسعت زیاد، مسیر های دوچرخه با استفاده از لوله های آبگرم برای دوچرخه سواران در فصل زمستان بدون برف و تمیز خواهد بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا