امیدی جدید برای مبتلایان به ایدز

دکتر پال استافلز، مدیر شرکت داروسازی جانسون و جانسون در این باره می گوید:  با وجود پیشرفت های بسیاری که در درمان HIV اتفاق افتاده است، این بیماری همچنان یکی از بزرگترین تهدید های سلامت در جهان محسوب می شود و میلیون ها نفر را سالانه مبتلا می کند. هدف اصلی ما به وجود آوردن واکسنی است که در اولین مرحله HIV را نابود کند.

ویروس نقص ایمنی انسانی (به انگلیسی: Human immunodeficiency virus) یا اچ‌آی‌وی (HIV)، نوعی ویروس آهسته‌گستر (ویروس پسگرد با سرعت تکثیر پایین) و عامل بیماری ایدز است .HIV  به یاخته‌های حیاتی دستگاه ایمنی بدن از جمله لنفوسیت تی کمک‌کننده (CD4 T)،ماکروفاژها و یاخته‌های دندانه‌ای حمله می‌کند. اچ‌آی‌وی ویروسی است که با مختل کردن کارکرد و ویران کردن گونه‌ای از یاخته‌های مسؤول هماهنگی ایمنی منجر به نقص دستگاه ایمنی بدن انسان می ‌شود که به آن ایدز می گویند. از زمان ورود HIV به بدن تا بروز ایدز ممکن است بین ۶ ماه تا ده سال و یا بیش‌تر به درازا بکشد در این مدت گرچه فرد به ظاهر تندرست به نظر می‌رسد، ولی ممکن است ویروس از او به دیگران سرایت کند.

HIV  عمدتاً از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده  و سرسوزن آلوده  و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌گردد. بعضی از مایعات بدن مانند بزاق و اشک قادر به انتقال HIV نیستند. پیشگیری از HIV، عمدتاً از طریق آمیزش جنسی امن و برنامه تعویض سرنگ، راه حلی برای جلوگیری از گسترش این بیماری محسوب می‌شوند. هیچ گونه درمان یا واکسن وجود ندارد؛ اگر چه درمان ضد ویروسی می‌تواند باعث کاهش دوره بیماری و امید به زندگی نزدیک به طبیعی گردد. با وجود این که درمان ضد ویروسی خطر مرگ و عوارض ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد، اما این داروها گران قیمت هستند و ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند.

واکسن جدید، که بر روی میمون ها آزمایش شده است، توانسته خطر ابتلا در هر تماس را تا 100 برابر کاهش دهد. براساس نتایج تحقیقات پیش بالینی، واکسن برای 12 میمون به طور کامل از بروز HIV جلوگیری کرده است.

در حال حاضر، 400 داوطلب برای شروع مطالعات بالینی وجود دارد که خواستار دریافت واکسن جدید هستند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا