نبرد باکتریها در قفس ساخت دست دانشمندان

مطالعات پزشکی نشان می دهد بشر تنها درصورتی می تواند به بهترین نحو ممکن باکتریها را شناسایی کرده و اقدامی در راستای نابودی نمونه مضر آنها انجام دهد که این ریزارگانیسمها را در حین نبرد با یکدیگر مورد مطالعه قرار دهد.
در چنین نبردهایی باکتریها عامل بیولوژیکی خاصی تولید می کنند که از آن برای نابودی حریف استفاده می شود.
اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه وندربیل آمریکا شیوه ای جالب توجه برای ایجاد این نزاع پیدا کرده اند.
آنها از ماده شیمیایی که در این فرآیند توسط باکتری ساخته می شود برای تولید آنتی بیوتیکهای جدید و تکنیکهای نوین درمانی استفاده می کنند.
همچون سایر ارگانیسمها، DNA باکتری دربرگیرنده چارچوبهای رشد و تکثیر آن است. با این حال DNA باکتری شامل کد مواد شیمیایی هم می شود که با فرآیند رشد آن ارتباط مستقیمی نداشته اما عاملی مهم و ضروروی برای حفاظت از باکتری و طول عمر آن به شمار می آید.
برخی از باکتریها از این مواد برای دفاع از خود در برابر باکتریهای مهاجم استفاده می کنند و جالب اینکه تنها زمانی تولید می شود که مورد حمله قرار گیرند.
دانشمندان از این مواد برای تولید برخی آنتی بیوتیکها و  داروهای ضد سرطانی استفاده می کنند.
در ابتکارعمل دانشمندان دانشگاه وندربیل، باکتریها در محفظه مخصوصی که تحت عنوان "قفس مسابقه" شناخته می شود قرار داده شده تا از نتیجه نزاع آنها مواد شیمیایی مورد نظر به دست آید.
دانشمندان در این بررسی باکتری خاصی موسوم به Nocardiopsis را که در خاک زندگی کرده و قابلیت بالایی در تولید اینگونه مواد شیمیایی دارد علیه چهار باکتری مختلف دیگر در قفس مورد نظرشان قرار داده و نبرد آنها را به نظاره نشستند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا