واکاوی مصرف گلوتن

امروزه در تمام سوپرمارکت‌ها تعداد زیادی از محصولات فاقد گلوتن که تنوع بسیاری هم دارد، به چشم می‌خورد. بررسی‌های اخیر نشان داده‌ است که تقریبا 30 درصد از بزرگسالان به دنبال این محصولات هستند و تمایل دارند تا آن را از رژیم غذایی خود حذف کنند. گلوتن نوعی پروتئین است که در گندم، جو و غذاهای فرآوری شده وجود دارد.

اما آیا واقعا حذف کردن گلوتن فوایدی برای سلامتی دارد و یا اینکه این توجه بیشتر حاصل تبلیغات برخی شرکتهای تولید کننده موادغذایی است؟

پژوهشی جدید به وضوح نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سلیاک، که نوعی اختلال ارثی در سیستم ایمنی بدن است و حدود سه میلیون امریکایی (1% از کل جمعیت ایالات متحده) را شامل می‌شود، باید برای کنترل این بیماری از مصرف گلوتن اجتناب کنند. همچنین افرادی که به گندم آلرژی دارند و افرادی که گلوتن در آنها تولید حساسیت می‌کند (حدود 18 میلیون نفر از مردم امریکا) نیز باید گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

با این که اکثریت افراد به محصولات فاقد گلوتن نیاز ندارند، باز هم از مصرف آن سرباز می‌زنند. یک مطالعه که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که 86 درصد از افرادی که تصور می‌کنند گلوتن برای آنها حساسیت ایجاد می‌کند، می‌توانند به راحتی آن را تحمل کرده و مصرف آن هیچ عوارض جانبی هم برای آنها ندارد.

پس چرا بیشتر مردم اصرار دارند که گلوتن را حذف کنند؟ به گفته برخی کارشناسان، این افراد بر این باورند که قطع مصرف گلوتن سبب می‌شود کربوهیدرات کمتری به بدن آنها برسد، چرا که کربوهیدرات سبب چاق شدن آنها می‌شود.

مشکل اصلی این است که اجتناب از مصرف گلوتن، می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد زیرا سبب می‌شود رژیم غذایی شخص از نظر مواد مغذی ضروری، دچار کمبود شود. در ضمن بسیاری از غذاهای فاقد گلوتن کالری بیشتر، قند اضافه‌تر و چربی‌های اشباع شده در مقایسه با همتایان حاوی گلوتن خود دارند. فاقد گلوتن بودن یک ماده غذایی صرفا به معنای سالم بودن آن نیست. محصولات فاقد گلوتن معمولا با دانه‌های تصفیه و غنی شده تولید می‌شوند که از لحاظ فیبر، آهن، فولات، نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین، کلسیم، ویتامین B12، فسفر و روی فقیر هستند.

حساسیت به گلوتن آنطور که بسیاری از مردم باور دارند، شایع نیست. رژیم غذایی فاقد گلوتن لزوما نه سالم است و نه برای کاهش وزن توصیه می‌شود، حتی ممکن است منجر به افزایش وزن نیز شود. در صورتی که احتمال می‌دهید به بیماری سلیاک مبتلا باشید و یا حس می‌کنید به گلوتن حساسیت دارید، با پزشک خود مشورت کرده و سپس به حذف گلوتن از رژیم غذایی خود اقدام کنید.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا