رئیس بنیاد ملی نخبگان: دانشجویان باید در قبال هر هزینه یک مسئولیت را بر عهده بگیرند

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری در گردهمایی دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه ما قول چراغ جادو نیستیم که بدون کمک شما بتوانیم بهبودی در وضعیت صورت دهیم، گفت: دانشگاه‌ها باید در قبال فارغ‌التحصیلان مسئولیت داشته باشند و دانشجویان باید در قبال هر خدماتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، مسئولیتی را بر عهده بگیرند و کمک‌هزینه‌های تحصیلی یا سایر خدمات بنیاد ملی نخبگان نیز در برابر مسئولیت‌های دانشجویان است.

وی با بیان اینکه انتخاب دانشجویان و معرفی آنها به بنیاد ملی نخبگان برعهده دانشگاه و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت است، گفت: ما در بنیاد ملی نخبگان از نزدیک با دانشجویان در ارتباط نیستیم؛ اما دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌ها توانایی‌های دانشجو را می‌شناسند و آنها را به بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌کنند. قبلا اعضای بنیاد توسط این سازمان انتخاب می‌شد؛ این در حالی است که ما به اندازه دانشگاه‌ها با دانشجویان ارتباط و آشنایی نداشتیم و این انتخاب از اول مهر ماه سال پیش به دانشگاه‌ها سپرده شد.

ستاری با اشاره به اینکه مکانیسم و ساختار فکری مشخصی در حمایت از دانشجو وجود دارد، گفت: هیچ کمکی بدون مسئولیت حتی به رتبه اول داده نمی‌شود. زیرا دانشجویان باید در قبال هر هزینه یک مسئولیت را بر عهده بگیرند.

وی با اشاره به تشکیل شرکتهای دانش‌بنیان گفت: بنیاد ملی نخبگان به غیر از امور مالی تحصیلات دانشجویان، در سایر بخش‌ها و در ارتباط با خدمات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز باید دانشجویان را در حوزه‌های کارآفرینی و تشکیل شرکتهای دانش‌بنیان حمایت کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه نیروی تحصیلکرده زیر 30 سال پایه همه برنامه‌های کشور است، گفت: جوان‌ها جسارت و ریسک‌پذیری بیشتری دارند؛ در همین راستا با همکاری وزارت بهداشت، برنامه خاصی را برای استادان سلامت تدوین می‌کنیم که بر اساس آن در سال حدود 20 تا 30 دانشمند در حوزه پزشکی تحویل جامعه دهیم، همچنین برای 150 استاد جوان برتر کشور که زیر 40 سال هستند و کسانی که مقالات با ضریب تاثیر (IF) بالای 30 دارند و کسانی که در 50 مجله دنیا مقاله دارند، برنامه‌های حمایتی داریم.

وی با بیان این که این نفرات اول کنکور و المپیادها فقط سال اول مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار می‌گیرند، گفت: از سال دوم این افراد باید وارد رقابت شوند و خدمات در محیط رقابتی و با اخذ مسئولیت خواهد بود، به طوری که این افراد باید خودشان را در دانشگاه ثابت کنند؛ این طرح در مورد استادان سلامت هم اجرا می‌شود.

ستاری در پایان به تسهیلات سربازی دانشجویان استعداد درخشان اشاره کرد و گفت: تسهیلات سربازی را از طریق خط ارتباطی با دانشگاه‌ها و وزارتخانه و با توجه به رتبه‌های کسب شده در کشور اعطا می‌کنیم و بنیاد ملی نخبگان از طریق سامانه «ثریا» بعنوان بانک اطلاعاتی جامع از نخبگان و استعدادهای برتر که در آن مشخصات کلی نخبگان و برآوردی از تعداد و توانایی آنها ثبت می‌شود، در جریان روند فعالیتهای آن‌ها قرار می‌گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا