بی تحرکی موجب نابودی ماهیچه ها می شود

عدم فعالیت های بدنی به طور عادی سبب کاهش سطح و اندازه عضلات و ماهیچه های بدن شما می شوند . البته مطالعات پیشین نشان می دهد که به طور طبیعی همراه با افزایش سن ، از میزان ماهیچه های بدن انسان کاسته می شود . برای نمونه به طور عادی مردان جوان در هر کدام از پاهای خود ، یک کیلوگرم ماهیچه های بیشتری به نسبت افراد کهنسال دارند . البته در این میان باید در نظر داشت که در صورت نداشتن تحرک و فعالیت های ورزشی از میزان حجم این ماهیچه ها کاسته خواهد شد . مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد در صورت توقف فعالیت های ورزشی برای مدت زمان دو هفته ، به میزان 485 گرم از عضلات پای مردان جوان و 250 گرم از عضلات مردان کهنسال ، کاسته خواهد شد . گفتنی است در بین شرکت کنندگان این مطالعات همچنین مشخص شد که در صورت قرار گرفتن یکی از پاها در پد یا پانسمان یا گچ  که منجر به ثابت ماندن و بی تحرکی پا می شود ،  از حجم عضلات به اندازه قابل توجهی کاسته خواهد شد .

در همین زمینه مارتین گرام Martin Gram از پژوهشگران این پروژه در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد : " در نظر داشته باشید که به هر میزان که حجم عضلات شما زیاد تر باشد ، به همان نسبت در صورت نداشتن فعالیت های ورزشی ، عضلات خود را از دست خواهید داد . " این موضوع به این معنی است که اگر فردی دارای شرایط خوب عضلانی بوده و در آمادگی جسمانی کامل به سر می برد ، بنا به دلایلی از جمله مصدومیت ، قادر به انجام ورزش و تحرک جسمی نباشد ، در مدت زمان مشابه و در مقایسه با فردی که کلا ورزش نمی کرده و دچار مصدومیتی شبیه به وی شده است ، حجم بیشتری از ماهیچه های خود را از دست خواهد داد .

این پژوهشگر در ادامه توضیحات خود افزود : " افراد مسن به نسبت جوانان در شرایط مشابه ، ماهیچه ها و عضلات کمتری را از دست می دهند این موضوع و کم تر بودن روند کاهش توده های عضلانی برای افراد کهنسال بسیار مهم است زیرا مساله فوق تاثیر بسیار زیادی در سلامت و کیفیت زندگی آن ها دارد . "

در این میان باید توجه داشت برای افرادی که بنا به دلایل مختلفی حجم زیادی از عضلات خود را از دست داده اند ، داشتن تمرینات ساده ای مانند دوچرخه سواری ، به تنهائی کافی نبوده و این نوع از ورزش ها نمی تواند به افراد کمک کند تا حجم از دست رفته ماهیچه های خود را بازیابی کرده و به حالت نخست باز گرداند . بهترین گزینه برای این افراد ، ترکیب ورزش های فوق به همراه تمرینات سنگین است .

شرح کامل این تحقیقات و جزئیات آن در آخرین شماره مجله توان بخشی پزشکی Journal of Rehabilitation Medicine  به چاپ رسیده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا