درمان اختلال اضطراب با اسکن مغزی

محققان در پژوهش های جدید خود دریافتند که اسکن مغز می تواند برای پیش بینی بهترین واکنش در درمان اختلال وسواس فکری – عملی (Obsessive-Compulsive Disorder) در بلند مدت موثر باشد . در حقیقت اختلال وسواس فکری – عملی OCD توسط افکار بازگشت کننده ، مهاجم و اضطراب آمیز ( وسواس فکری ) و یا تقلید رفتار مکرر ( وسواس عملی ) مشخص می شود .

در صورت عدم درمان این عارضه ، اختلال وسواس فکری – عملی OCD می تواند عمیقا باعث اضطراب بیمار شده و بر توانایی فرد در موفقیت های تحصیلی ، کار و یا عملی در اجتماع تاثیر منفی داشته باشد .

یکی از رایج ترین و موثرترین درمان ها در این اختلال ، درمان شناختی – رفتاری است که هدف آن کمک به بیماران در درک افکار و احساسات بوده تا رفتار آن ها را تحت تاثیر قرار داده و سپس در رفع آن ها موثر واقع شود . اما این گونه درمان ها همه بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی OCD را در راز مدت درمان نمی کند . در حدود بیست درصد از این گونه بیماران پس از اتمام کامل دوره درمانی ، دوباره نشانه های بیماری باز گشته و نمایان می شوند .

تحقیقات جدید نشان می دهد که یک جزء قطعی از اسکن مغزی اینگونه بیماران می تواند به پزشکان کمک کند تا احتمال وجود بازگشت بیماری اختلال وسواس فکری – عملی OCD را پس از تکمیل دوره درمان مشخص ساخته و دلیل آن را پیدا کنند .  

جیمی فیئوسنر (Jamie Feusner) استادیار رشته روان پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس ایالات متحده امریکا در این رابطه می گوید : " کارایی اتصال به شبکه مغز پیش از درمان بیمار می تواند علائم بدتر شدن پس از درمان را پیش بینی کرده و نشان دهد . "

پژوهشگران تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (functional magnetic resonance imaging) که به طور مختصر به آن fMRI گفته می شود را برای بررسی مغز هفده نفر مبتلا به بیماری اختلال وسواس فکری – عملی OCD که در سنین بین 21 تا 50 سال قرار داشته اند ، به کار بردند .

این محققان پس از بررسی های لازم دریافتند ، افرادی که اتصال مغزی موثر بیشتری را پیش از درمان داشته اند ، در واقع در طولانی مدت نتیجه قاطع تری از ادامه درمان در رفتار درمانی – شناختی خواهند داشت.   

پژوهشگران معتقد هستند ، به نظر می رسد  که دانستن اطلاعات بیشتر نسبت به بیمار می تواند به پزشکان و بیمار کمک می کند تا بهترین روش درمانی را برای مواجهه با عارضه اختلال وسواس فکری – عملی و سایر عوارض مشابه،   انتخاب کرده و اجرا کنند .

قابل ذکر است که شرح کامل  این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علمی Frontiers in Psychiatry به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا