انرژی های پاک، زندگی بهتر برای نسل فردا

بشر همواره برای زندگی خود به انرژی نیازمند بوده است. از دوره ای که انسان اولیه از چوب برای گرم کردن خود استفاده می کرده است تا امروز، انرژی نقشی حیاتی در ادامه بقای انسان داشته است. البته با گذشت زمان، بر کاربرهای انرژی در زندگی بشر افزوده شده است و امروزه طیف گسترده ای از کاربردهای انرژی در زمینه صنایع، حمل­ونقل و تولید برق شاهد هستیم.

سوخت های فسیلی و نسل آینده

اکنون بیشترین میزان انرژی در جهان از طریق سوخت های فسیلی نظیر ذغال سنگ، نفت و گاز و البته مشتقات آنها به دست می آید. بدون تردید پیشرفت های صنعتی بشر نیز تا حد زیادی بر اساس همین منابع انرژی بدست آمده است. با وجود استفاده گسترده از منابع فسیلی انرژی ، این منابع چند مشکل اصلی دارند که می تواند رفاه و پیشرفت نسل آینده را با مخاطراتی جدی روبرو کند.

نخستین محدودیت منابع فسیلی انرژی، محدود بودن منابع آن است. بر اساس برخی آمارهای رسمی، نفت ایران بین 50 تا 80 سال آینده به پایان می رسد و به همین دلیل دیگر نمی توان به آن به عنوان یک زمینی طبیعی مادام العمر برای نسل آینده استفاده کرد. یکی از دیگر پیامدهای  منابع سوخت فسیلی، آلودگی گسترده زیست محیطی ناشی از مصرف آن است. امروزه بسیاری از پژوهشگران بر این باورند پدیده گرمایش زمین، یعنی بالا رفتن میانگین دمایی در مناطق مختلف و نیز تغییرات اقلیمی ناشی از آن، پیامد مستقیم بهره گیری از سوخت های فسیلی است. این وضعیت در نهایت به وارد شدن آسیب هایی جدید به محیط زیست، نابودی گونه های جانوری و گیاهی و مشکلات جدید در برابر تندرستی انسان ها می انجامد.  علاوه بر این از دیگر پیامدهای ناشی از مصرف سوخت های فسیلی می توان به مشکلی به پیامدهای منفی ناشی از نوسانات شدید قیمتی و تاثیر آن بر اقتصاد اشاره کرد. این نوسانات موجب بر هم خوردن ثبات اقتصادی و گاه اجتماعی و در نتیجه اختلال در روند رشد مطلوب جامعه می شود.

انرژی های نو، راهکاری ضروری

تردیدی نیست برای داشتن نسلی بالنده، باید فکری جدی برای جایگزینی منبعی به جای سوخت های فسیلی داشته باشیم. خوشبختانه این گزینه چیزی جز «منابع تجدیدپذیر انرژی» نیست. به طور کلی، انرژی هایی که نمی توان پایانی بر آنها متصور بود را انرژی های تجدیدپذیر می نامند. انرژی خورشیدی، بادی، زمین گرمایی، زیست توده و انرژی امواج دریا را می توان نمونه هایی از این منابع دانست. انرژی های تجدیدپذیر بر خلاف سوخت های فسیلی، آلودگی زیست محیطی به همراه ندارند. همچنین بر خلاف سوخت های فسیلی که فقط در برخی از مناطق دنیا قابل استخراج است، شاید در هر نقطه ای از زمین بتوان یک یا چند نمونه از این انرژی ها را یافت. در واقع همین گستردگی منابع تجدیدپذیر، آن را به گزینه ای برتر برای تامین نیاز انرژی بشر تبدیل کرده است.

پیشرفت فناوری و انرژی های پاک

یکی از اصلی ترین موانع در برابر گسترش انرژی های پاک، پایین بودن بهره وری آنها و قیمت بالای تجهیزات و یا قیمت تمام شده انرژی است. با این وجود اگر نگاهی به آمارهای چند دهه اخیر و به ویژه پنج سال گذشته داشته باشیم، متوجه می شویم در میان پژوهشگران برای افزایش میزان بهره وری و قیمت تمام شده انرژی به دست آمده از منابع تجدیدپذیر یک گرایش جهانی وجود داشته و همه این تلاش ها به کاهش قیمت و افزایش بهره وری انرژی انجامیده است.

توسعه پایدار، رمز موفقیت نسل آینده

گسترش استفاده از سوخت های فسیلی در سال های گذشته، به بهای بروز صدمات جدی به محیط زیست تمام شده است و بی تردید، این آسیب ها در نهایت به کاهش رفاه مردمان ساکن بر روی کره خاکی می انجامد. اما برای اینکه بتوانیم به رفاهی بلندمدت برای خود و البته نسل های آینده دست پیدا کنیم، راهی جز در پیش گرفتن اقداماتی مبتنی بر توسعه پایدار نداریم. منظور از توسعه پایدار، رشدی همه جانبه و کلان نگر است که یک جنبه از پیشرفت را فدای آسیب به حوزه های حیاتی دیگر بشر نکند. در این میان، استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی را می توان یکی از مهم ترین اقدامات در راستای توسعه پایدار و ترسیم آینده ای درخشان برای نسل فردای بشر دانست.