تنفس در هوای پاک با تولید بنزین آبدار

فاطمه عباس زاده، کارشناس ارشد شیمی ،مدیر فنی شرکت دانش بنیان نانو بسپار آیتک و یکی از مجریان این طرح در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: شرایط آب و هوایی و آلودگی کلانشهرها باعث شد تا با آبدار کردن بنزین، سوختی پاک تولید کنیم؛ در فرایند آبدار کردن بنزین، آب به مقدار 20 درصد به وسیله یک ترکیب نانو امولسیونی با بنزین مخلوط می شود. این بنزین یک سوخت کامل و یکنواخت است.

وی افزود: در این محصول به دلیل وجود آب و تامین اکسیژن کافی عدد اکتان بنزین بالا رفته و عمل سوختن بنزین به طور کامل انجام می شود. در نتیجه مصرف سوخت و آلودگی داخل موتور خودرو و همچنین آلودگی هوا به میزان چشمگیری کاهش می یابد.

وی بیان کرد: هم اکنون کشورهای پیشرویی مانند آمریکا و ژاپن صاحب این فناوری هستند. این فناوری ضمن بومی بودن و ارزان بودن از کیفیت بالاتری نسبت به نمونه های مشابه خارجی برخوردار است؛ نمونه های خارجی نانو نیستند و از خاصیت میکرویی برخوردارند.

وی اظهار کرد: اجرای این طرح زمان بر و تنها با اتکا به بخش دولتی امکان پذیر است. ما به عنوان یک شرکت نوپای و خصوصی به تنهایی قادر به سرمایه گذاری روی این طرح نیستم. موانع اجرای این طرح باعث شد تا ما به فکر نانو مکمل بنزین  و گازوییل بیافتیم. نانو مکمل بنزین نیز همین کارایی را دارد؛ این محصول از طریق فرایند خالص سازی بنزین با استفاده از تکنولوژی نانو باعث عملکرد بهتر موتور و بالا رفتن راندمان آن می شود.

وی افزایش عدد اکتان، پاک کننده سیستم انتقال سوخت، کاهش آلایندگی خروجی از موتور( گوگرد، بنزین و هیدروکربن‌های سوخت) و کاهش مصرف سوخت را از جمله ویژگی های این نانو مکمل عنوان کرد و درباره نانو مکمل گازوییل نیز گفت: نانو مکمل گازوییل هم برای سوخت های دیزلی طراحی شده است. در این نانو مکمل هم افزایش عدد ستان، بهینه کردن بازدهی سوخت، کاهش تشکیل رسوب روی نازل های انژکتور، کاهش مصرف سوخت، کاهش میزان آلایندگی خروجی از موتور( هیدورکربن های نسوخته، ذرات معلق) را داریم.

وی تصریح کرد: هم اکنون استفاده از مازوت در صنایع مختلف عامل اصلی آلودگی هوا به حساب می آید؛ عمده مشکل موجود در استفاده از مازوت، ایجاد آلودگی هوا توسط ترکیبات گوگرد دار است. این ترکیبات جزو گروه«یک» ترکیبات سرطان زا است؛ در حال حاضر اکثر نیروگاه های کشور در فصل های سرد سال به دلیل افت فشار گاز مجبور به استفاده از مازوت به عنوان سوخت پشتیبان هستند. از دیگر مصارف مازوت می توان به سوخت کشتی ها و کوره های ریخته گری و…. اشاره کرد.

وی بیان کرد:ما با ارایه طرح( گوگرد زدایی مازوت) توانستیم میزان گوگرد را در فرایند خاص به حداقل میزان برسانیم.

عباس زاده عنوان کرد: همچنین شرکت ما با ارایه نانو پلیمرهای سیلیکونی برای اولین بار در کشور توانست گام بلندی در جهت تولید بسته بندی های کنترل کننده و هوشمند بردارد.

وی درباره این محصول نیز گفت: هم اکنون نفوذ اکسیژن و بخار آب از لایه های مواد تشکیل دهنده بسته بندی از مهمترین عوامل فساد مواد غذایی در بسته بندی های متداول امروزی است. ما با ارایه این فناوری، نانو ذرات را به گونه ای در این پلیمرها آرایش داده‌ایم که مانند سدی از عبور اکسیژن و بخار آب جلوگیری می کنند و قابلیت نگهداری مواد غذایی را تا چند برابر افزایش می دهند.

وی اظهار کرد: نوآوری به کار گرفته شده در این پلیمرها به واسطه تکنیک نانو پوشش ابداعی این شرکت است.ما بدون استفاده از نانو ذرات نقره و تیتانیوم این خواص را ایجاد کرده ایم، به همین دلیل دیگر ضررهای مربوط به رهایش های ذرات در پلیمرهای این شرکت وجود ندارد.

وی درباره کاربرد این فناوری افزود: کاربرد این فناوری در ساخت ظروف و نایلون ها و ملزومات بسته بندی است که از طریق سیستم های تزریق یا ترموفرمینگ قالبی یا ترموفورمینگ وکیومی به طور کلی از طریق ذوب، ورقه سازی و شکل دهی پلیمرها مهیا می شود.

وی یاد آور شد: استفاده از این مواد در تولید ظروف بسته بندی مواد غذایی(سبزی ها، میوه ها، داروها، لبنیات، قارچ و گوشت و…) ضمن جلوگیری از نفوذ بخار آب و اکسیژن از خشک شدن محتویات آنها کاسته و باعث تعویق فساد می شود. چنین ظرف هایی  ماندگاری را 6 برابر افزایش داده و طعم و خواص مواد غذایی را حفظ می کند.

عباس زاده تولید سه محصول حشره کش گیاهی، حشره کش شیمیایی و دافع حشره کش کاملا گیاهی را از دیگر محصولات ارایه شده این شرکت عنوان کرد و درباره این محصول ها گفت: این حشره کش از ترکیب چند نوع گیاه درست شده و اصلا سم شیمیایی ندارد. حشره کش شیمیایی نیز نسبت به حشره کش های شیمیایی کنونی حداقل بو آزار دهنده را دارند. این حشره کش ها با 2 ماه ماندگاری روی سیستم عصبی سوسک ها تاثیر می گذارند. محصول دافع حشره ها نیز کاملا گیاهی بوده و از طریق نانو کپسوله کردن روغن‌های گیاهی به دست می آیند.