5فناوری ایرانی برای تحول بازار داخلی

سیناپرس: مهدی بشیری، مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا، یکی از فعالیت‌های محققان این دانشگاه در حوزه علوم کشاورزی را طراحی و ساخت دستگاهی برای تولید ریز جلبک‌ها( یکی از مکمل های غذایی که تولید آن هزینه زا و وارداتی است) عنوان کرد و گفت: امروزه فرآورده های حاصل از متابولیسم گیاهان جزء گران‌بها‌ترین ترکیبات شیمیایی گیاهانند. رویکرد جهانی در استفاده از این مکمل غذایی هم روز به روز بیشتر شده است.

وی دستیابی به دانش زیست فناوری را یکی از مهمترین فناوری قرن 21 و ملزمات زمان حاضر برشمرد و درباره مشخصات فنی این دستگاه گفت: این دستگاه در حدود 70 لیتر ظرفیت دارد و می تواند در کمترین زمان مقدار زیادی جلبک تولید کند.

وی افزود: این دستگاه برای تولید کنندگان مواد دارویی و غذایی، مکمل‌های غذایی مانند روغن، لبنیات، نان و… و همچنین بازارهای صادراتی کاربرد دارد.

آزمایشگاهی برای تایید نمونه مخابراتی باند وسیع

آزمایشگاه تایید نمونه مخابراتی باند وسیع نیز از دیگر طرح منتخب این دانشگاه است. این آزمایشگاه برای اندازه گیری میزان  Wimax (قابلیت تبادل و استفاده اطلاعات در سطح جهانی برای دستیابی از طریق ماکروویو) است.

وی درباره این طرح گفت: این آزمایشگاه برای اولین بار در کشور برای انجام آزمایش‌های قطعات موبایل، ارتباط برقرار کردن و…. راه‌اندازی شده است.

وی افزود: ما اکنون با راه اندازی این آزمایشگاه قادر به همکاری با آزمایشگاه‌های سخت افزاری کشور هستیم؛ هر قطعه مخابراتی ابتدا باید در این آزمایشگاه مورد تایید قرار بگیرد و استانداردهای لازمش را کسب کند.

مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد به کاربرد گسترده این آزمایشگاه در همه مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی اشاره و تصریح کرد: هم اکنون در حال رای زنی و برقراری تعامل بیشتر با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی هستیم تا این طرح به صورت سراسری اجرا شود. امیدواریم تا پایان امسال تاییده لازم این طرح را از این سازمان اخذ کنیم.

راه اندازی آزمایشگاه رادیو نرم افزار

یکی دیگراز فعالیت‌های اخیر این دانشگاه طراحی و راه اندازی آزمایشگاه رادیو نرم افزار است.

بشیری درباره این طرح نیز گفت: در این آزمایشگاه نرم افزاری با توان 2/1 کیلو وات در باند HF، با بکارگیری فناوری سویچینگ و بازدهی  بالا به سفارش معاونت علمی ریاست جمهوری ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

وی یاد آور شد: پیاده سازی نرم افزار مدل HF با 96 کیلو وات، پیاده سازی سخت افزار شبیه ساز کانال انجام شده، الگوریتم‌های متعادل ساز MSE نیز به سفارش صا ایران(صنایع الکترونیک ایران) انجام شده است. چنین ویژگی‌هایی باعث شده تا این نرم افزار برای بحث‌های مخابراتی و انجام آزمایش فرکانس‌های بالاتر کاربرد داشته باشد.

به گفته وی، این نرم افزار قابلیت همکاری با آزمایشگاه‌های رادیو نرم افزار را دارد و می تواند با ایجاد زمینه لینک OFDMA( تقسیم فرکانس متعامد با دسترسی چند گانه)، مایمو( Output  Multiple Multipleinput)؛ فناوری انتشار امواج (آنتن) برای سیستم‌های مخابراتی بی‌سیم و همچنین ساخت مودم و… شرایط برقراری ارتباط را به خوبی ایجاد کند.

مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد گفت: اصولا انجام هر کار کامپیوتری و انجام محسابات زمان طولانی را می برد بنابراین ما برای اجرا و ذخیره اطلاعات نیاز به دستگاهی به نام Computing Performane High داریم؛ با این دستگاه تمامی داده‌ها و محاسبات  با سرعت خیلی بالا پردازش می شود. ما توانستیم به این فناوری هم دست یابیم.

از دستگاهی برای الک خاک تا خرمن‌کوب آزمایشگاهی

تولید دستگاه شیکر تر و خرمن کوب آزمایشگاهی از دیگر طرح هایی است که محققان این دانشگاه به فناوری طراحی و تولید آن دست یافته اند؛ دستگاه  شیکرتر برای غنی بخشیدن خاک و بهبود وضعیت خاک در صنایع کشاورزی کاربرد دارد. خرمن کوب آزمایشگاهی هم معمولا وارداتی است و سالانه هزینه زیادی باید برای تهیه آن پرداخت می‌شود.

وی درباره دستگاه شيکر تر گفت: شيکر تر يا لرزاننده دستگاهی است که برای لرزش مداوم الک‌ها در هنگام دانه بندی مصالح مختلف به‌کار می‌رود.

وی افزود: این دستگاه با استفاده از یک سری فیلترها می تواند برای تعیین پایداری خاک استفاده شود؛ این دستگاه مانند الک برقی می‌ماند که می‌تواند ذرات ریز خاک را جدا کند.

وی اظهار کرد: دستگاه خرمن کوب هم برای انجام کارهای آزمایشگاهی کشاورزی ساخته شده و می تواند در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بسیار کاربرد داشته باشد.

وی به مزایای این دستگاه اشاره کرد و افزود:امروزه جابه جایی خرمن کوب‌های بزرگ و بردن آنها به آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها بسیار سخت است. این خرمن کوب علاوه بر ارزبری، می تواند به راحتی در اختیار دانشگاه‌ها  و مراکز تحقیقاتی قرار بگیرد.