عبور از عرض اقیانوس آرام با هواپیمای خورشیدی

تاکنون دو بار این پرواز به دلیل مساعد نبودن شرایط جوی لغو شده است. یک بار حدود یک ماه پیش بود که نامساعد بودن شرایط جوی موجب شد این هواپیما پس از ۳۶ ساعت پرواز از چین به سوی جزایر هاوایی ناگزیر از تغییر برنامه و فرود در ژاپن شود.

هفته گذشته نیز باز هم پرواز این هواپیما به علت مطمئن نبودن از شرایط جوی در آخرین لحظات به تعویق افتاد.

تیم سولار ایمپالس معتقد است؛ اگر هواپیما پرواز می کرد، امکان سقوط هواپیما و به خطر افتادن جان خلبان وجود داشت.

اما حالا خبر آمده است که هواپیمای خورشیدی ایمپالس ـ2 در تلاش دیگری برای عبور بدون توقف از اقیانوس آرام، نقطه بی بازگشت را پشت سر گذاشته است؛ یعنی هواپیما آن قدر از خشکی دور شده که دیگر امکان فرود در خشکی را ندارد و چنانچه حادثه ای رخ بدهد، خلبان باید از هواپیما بیرون بپرد و با چتر نجات در وسط اقیانوس فرود بیاید! اکنون آندره بورشبرگ 62 ساله سوئیسی چاره ای ندارد تا طی حدود ۱۲۰ ساعت از ناگویای ژاپن تا هاوایی، مسافتی به طول ۷۹۰۰ کیلومتر را با میانگین سرعت 70 کیلومتر بر ساعت پشت سر بگذارد.

او پنج روز و پنج شب باید هواپیمای خورشیدی اش را هدایت کند تا این ماراتن به پایان برسد. بورشبرگ فقط در صندلی خود و کابین کوچک خلبان برای استراحت می تواند چرت های 20 دقیقه ای بزند! او می گوید با استفاده از یوگا و مدیتیشن تلاش می کند شرایط این پرواز طولانی را برای خودش آسان تر کند.

هواپیمای ایمپالس ـ2، مجهز به 17 هزار سلول خورشیدی است و در صورتی که انرژی خورشیدی نتواند در سلول هایش ذخیره شود و هواپیما در شب با مشکل کمبود انرژی مواجه شود، امکان سقوط هواپیما وجود دارد و در این صورت خلبان باید با چتر بیرون بپرد. نکته جالب توجه این است که تیم ایمپالس درباره این پرواز، مثل دفعات قبل تا زمانی که از لغو شدن پرواز در آخرین لحظات اطمینان حاصل نکرد، دست به تبلیغات گسترده نزد. در صورتی که آندره بورشبرگ در روزهای آینده بتواند آندره بورشبرگ بتواند به سلامت هواپیمای خورشیدی اش را در فرودگاه هاوایی به زمین بنشاند، نه تنها رکورد جدیدی برای طولانی ترین پرواز با انرژی خورشیدی برجا خواهد گذاشت، بلکه رکورد طولانی ترین پرواز تک نفره دنیا را خواهد شکست.

به گزارش جام جم آنلاین،این پرواز هشتمین مرحله از سفر دور دنیای او با انرژی خورشیدی است. او این سفر را حدود سه ماه و 21 روز پیش از ابوظبی آغاز کرد. اگر هواپیما به هاوایی برسد، خلبان دیگری آن را تا آمریکا هدایت خواهد کرد. سپس هواپیما عرض آمریکای شمالی را طی می کند تا برای عبور از اقیانوس اطلس آماده شود. بروز هر اختلالی در پرواز، به معنی تغییر در مراحل بعدی سفر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا