چشم‌انداز‌‌ صنعت‌ هوایی در ‌پاریس

نمایشگاه هوایی پاریس از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در حوزه هوانوردی و صنایع هوایی در سطح دنیاست که نخستین بار سال 1909 میلادی برگزار شد.‌ امسال منطقه لوبورژه در حوالی شهر پاریس میزبان پنجاه و یکمین نمایشگاه هوایی پاریس بود.

با توجه به اهمیت و جایگاه این نمایشگاه در سطح دنیا، شرکت های بزرگ هوایی و هواپیمایی، خطوط حمل و نقل هوایی، کارخانه های هواپیماسازی و همچنین کارشناسان و متخصصانی از دانشگاه ها و مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند. در این نمایشگاه 120 هواپیمای مختلف به نمایش گذاشته شد. نمایشگاه هوایی پاریس از سال 1909 هر دو سال یکبار برگزار می شود. البته زمان جنگ اول و دوم جهانی با توجه به شرایطی که آن زمان وجود داشت این نمایشگاه برگزار نشد. اگرچه امسال کشورهای آمریکا و روسیه در جمع بزرگان دنیای هوانوردی و صنعت هوایی حضور پررنگی نداشتند آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه امسال در مقایسه با سال های گذشته با رشد چشمگیری مواجه بود.

رقابت بوئینگ و ایرباس

رقابت شرکت های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس در زمینه فروش هواپیماهای مسافربری قدمتی دیرینه دارد. این دو شرکت بزرگ هواپیماسازی همواره در تلاش بوده اند در بازار رقابتی فاتح میدان باشند.

بعضی از هواپیماهای جدیدی که ایرباس در لوبورژه به نمایش گذاشت برخلاف آنچه پیش بینی می شد با استقبال خوبی از سوی خطوط حمل و نقل هوایی مواجه نشد. یکی از محصولات جدید ایرباس، هواپیمای A321neoLR است که در نمایشگاه به نمایش درآمد؛ اما هیچ سفارشی برای این محصول جدید ایرباس ثبت نشد. البته این دو شرکت از نمایشگاه امسال با دست خالی نرفتند.

ایرباس موفق شد برای هواپیمای مسافربری A350، 600 فروند سفارش ثبت کند و در مقابل رقیب اصلی این شرکت هواپیماسازی یعنی بوئینگ موفق به ثبت 890 فروند سفارش برای هواپیمای 787 دریم لاینر خود شد. این دو شرکت هواپیماسازی با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش سهم خود در انتشار گازهای آلاینده در ساخت هواپیماهای جدید از ترکیبات کربنی استفاده می کنند که در کاهش وزن این هواپیماها و در نتیجه کاهش مصرف سوخت نقش بسیار مهمی دارد ایرباس A380 که از آن به عنوان پرنده غول آسای ایرباس نام برده می شود از محصولات جالب توجه نمایشگاه امسال بود، هرچند ایرباس نتوانست برای این محصول مشتری جدیدی پیدا کند.

قیمت این هواپیما حدود 381 میلیون یورو (حدود 1410 میلیارد تومان) برآورد شده است و تا سه سال آینده سفارش قطعی کافی برای فعال نگهداشتن خط تولید این هواپیما وجود دارد.

مدیران ایرباس بر این باورند این هواپیما آینده روشنی پیش رو دارد. آنها معتقدند در آینده ای نه چندان دور رفع کاستی های موجود در زمینه حمل و نقل هوایی راهکاری جز استفاده از هواپیماهای بزرگ تر ندارد و در چنین شرایطی ایرباس A380 برنده واقعی این رقابت خواهد بود.

پهپادها؛ از تخصصی تا عمومی

یکی از بخش های مورد توجه در نمایشگاه هوایی امسال که با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد بخشی بود که به پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین اختصاص داده شده بود. در نمایشگاه امسال از انواع مختلفی از پهپادها از جنگی تا پهپادهایی که با هدف سرگرمی طراحی و ساخته شده است به نمایش گذاشته شد. پهپاد تجسسی شرکت ایتالیایی پیاجیو موسوم به آوانتی 2 از پهپادهای به نمایش گذاشته شده در لوبورژه بود. این پهپاد با هدف انجام گشت های دریایی طراحی و ساخته شده است. البته پهپادهای به نمایش گذاشته شده فقط به پهپادهای تخصصی محدود نشده بود و در کنار آنها اسباب بازی های مدرن و جالب توجهی از گروه پهپادها به نمایش درآمده بود که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. یکی از مهم ترین فناوری های به کار رفته در ساخت پهپادها، فناوری های نرم افزاری است.

این نرم افزارها انواع مختلفی از نرم افزارهای پردازش تصویر تا نرم افزارهای کنترل خودکار را شامل می شود.

در حقیقت در ساخت یک پهپاد معمولی و یک پهپاد تخصصی از نرم افزار مشابهی استفاده می شود؛ با این تفاوت که یک پهپاد اختصاصی برای عکسبرداری هوایی و ثبت عکس های دقیق برای طراحی سریع نقشه در شرایطی مانند وقوع حوادث طبیعی از قبیل زلزله طراحی و برنامه ریزی شده است.

پهپادهای عمومی معمولا از طریق گوشی های هوشمند قابل کنترل هستند و به یک دوربین مجهز می شوند که علاوه بر هدایت پهپاد، تهیه تصاویر پانوراما را نیز ممکن می سازد.

فرودگاه های آینده در بستر فناوری

آنچه در صنعت هوانوردی به عنوان فناوری مورد توجه است فقط به فناوری های مورد استفاده در ساخت هواپیما محدود نمی شود. روزانه میلیون ها نفر از مردم در سراسر دنیا سفرهای هوایی را تجربه می کنند.

این مسافران ملزم به پشت سر گذاشتن سیستم های کنترل امنیت در فرودگاه های سراسر دنیا هستند. بدون تردید بهره گیری از نوآوری ها و فناوری های جدید در این حوزه می تواند در کاهش زمان انتظار مسافران در صف های طولانی کنترل و همچنین تضمین آرامش مسافران نقش بسیار مهمی داشته باشد.

در نمایشگاه هوایی پاریس یک شرکت فرانسوی در اقدامی ابتکاری و جالب توجه از یک سیستم رباتیک یا به عبارتی از یک دستگاه بازرسی خودکار رونمایی کرد.

به نظر می رسد زمان آن رسیده که در سیستم های حمل و نقل هوایی نیز از دستگاه های خودکار به منظور کنترل ایمنی استفاده شود. در این سیستم روی کارت پرواز، اثر انگشت مسافر ثبت می شود که این ویژگی سرعت شناسایی مسافران هنگام عبور از ورودی ها و خروجی ها را در فرودگاه تسهیل می کند.

این سیستم وجود هر گونه ماده خطرناک یا مایعاتی را که ورود آنها به داخل هواپیما ممنوع است، شناسایی می کند.

یکی دیگر از فناوری هایی که می تواند در فرودگاه های آینده رفت و آمد مسافران را تسهیل کند، گذرنامه های بیومتریک است. با استفاده از این فناوری کنترل مسافران از طریق چشم یا ویژگی های چهره آنها انجام می شود.

در این شرایط فقط زمانی که سیستم کنترل خودکار به حمل وسیله ای خطرناک یا غیرقانونی از سوی مسافران مشکوک شود، مسئول بازرسی برای کنترل مسافران وارد عمل می شود. به این ترتیب می توان پیش بینی کرد فرودگاه های آینده با کمترین نیروی انسانی اداره شود و نیروهای رباتیک در فرودگاه های بزرگ جایگزین نیروهای انسانی شود.

جت الکتریکی ایرباس

یکی از دیگر محصولات ایرباس در نمایشگاه هوایی امسال دومین نسخه از هواپیمای جت الکتریکی این شرکت موسوم به E-Fan 2.0 بود که با حضور بازدیدکنندگان از آن رونمایی شد. این هواپیما برای پرواز از باتری های لیتیومی استفاده می کند و این پروژه با عنوان هواپیماهای پاک در سطح دنیا مورد توجه قرار گرفته است. هواپیمای E-Fan 2.0 با یک بار شارژ کامل باتری می تواند برای مدت زمان 60 دقیقه بدون نیاز به شارژ مجدد باتری پرواز کند. به لطف دو فن هشت پره در نظر گرفته شده برای این هواپیما، سرعت نهایی آن به 220 کیلومتر در ساعت می رسد. اگرچه ایرباس اعلام کرده است قصد دارد از این هواپیمای جت تمام الکتریکی برای آموزش خلبانان استفاده کند، اما این شرکت در نظر دارد نمونه چهار نفره این هواپیما را به عنوان یک هواپیمای شخصی به بازار عرضه کند.

آنتونوف به روزرسانی می شود

به گزارش جام جم آنلاین،یک سال پیش نخستین پرواز آنتونوف 178 انجام شد. نمایشگاه امسال فرصتی برای معرفی آنتونوف 178 در سطح دنیا بود. این شرکت اوکراینی آنتونوف 178 را به عنوان جایگزینی برای هواپیماهای قدیمی آنتونوف 12 و 26 طراحی کرده است. اگرچه از نظر طراحی و ساختار می توان این هواپیما را نمونه توسعه یافته ای از هواپیمای غیرنظامی آنتونوف 158 دانست که توانایی حمل 18 تن بار تا فاصله هزار کیلومتری را دارد. این شرکت اوکراینی از توسعه نمونه جدیدی از آنتونوف 70 به عنوان آنتونوف 188 خبر داد که از 20 سال پیش تا به امروز در انتظار مشتری باقی مانده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا