نقش نوعی انگل در ایجاد یک پنجم موارد شیزوفرنی

سیناپرس: مدتها پیش برخی کارشناسان بر این باور بود که نوعی انگل با نام علمی Toxoplasma gondii یا به طور اختصاری T. gondii می تواند به ایجاد شیزوفرنی بیانجامد. در این میان یک مطالعه جدید نشان می دهد که حدود یک پنجم موارد ابتلا به این بیماری ممکن است به خاطر همین انگل باشد. گفتنی است انگل T. gondii از طریق خاک، گوشت نپخته و فضولات گربه منتقل می شود.

این پژوهشگران از شیوه مدل سازی اپیدمیولوژیک برای تعیین ارتباط عفونت ناشی از این انگل و فراوانی شیزوفرنی استفاده کردند. عفونت ناشی از T. gondii بسیار رایج است، ولی فقط بخش بسیاری کمی از افراد دارای این عفونت دچار عوارض وخیم آن می شوند. برای نمونه در ایالات متحده حدود یک پنجم از جمعیت این کشور به عفونت ناشی از انگل T. gondii مبتلا هستند و بسیاری از آنها حتی از این مساله اطلاعی ندارند. با این حال اتخاذ تدابیر بهداشتی در برخی از این افراد نظیر زنان باردار و یا مبتلایان به ایدز و سایر کسانی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند ضروری می نماید.

پیش از این برخی مطالعات نشان داده بود که این انگل ممکن است در مغز و یا عضلات افراد یافت شود و برخی داروهای ضدسایکوز می تواند تا جدی جلوی این انگل را بگیرد.

این پژوهش با استفاده از مدلی به بررسی میزان تاثیر این انگل در بروز شیزوفرنی در جوامع مختلف آماری پرداخت. هدف از این مدل سازی، پاسخ به این پرسش بود که اگر بتوان عفونت ناشی از این انگل را از بین برد، تا چه میزان می توان از شیزوفرنی پیشگیری کرد. این مطالعه نشان داد که این انگل عامل ایجاد یک پنجم موارد ابتلا به شیزوفرنی است.

در صورتی که مطالعات دیگر نیز درستی این یافته را نشان دهد، شاید بتوان با مبارزه با این انگل و یا عفونت ناشی از آن، تا حد زیادی با بروز شیزوفرنی مبارزه کرد و به این ترتیب جلوی خسارت های انسانی و مالی ناشی از بیماری را گرفت.

این پژوهش در ژورنال Preventive Veterinary Medicine منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا