برگزاری دومین سمینار تخصصی ژئوفیزیکی اکتشاف نفت در اردیبهشت 94

سیناپرس: دکتر امین عباسی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به فعالیت های انجمن ژئوفیزیک ایران در طول چند سال اخیر، گفت: انجمن ژئوفیزیک در راستای اساسنامه انجمن و رسالتی که در جامعه علمی کشور بر عهده دارد، در 2 – 3 سال اخیر فعالیت های خوبی داشته است. ما دوره های آموزشی تخصصی خوبی برای اولین بار در طول حیات انجمن برگزار کردیم. از برگزاری کنفرانس های دوسالانه که توسط دوستان ما در گذشته برگزار می شد هم غفلت نکریم. البته ما یک سمینار تخصصی ژئوفیزیک اکتشاف نفت را هم لا به لای کنفرانس های دوسالانه انجمن برگزار می کنیم که الان در حال آماده شدن برای برگزاری دومین سمینار تخصصی ژئوفیزیکی اکتشاف نفت هستیم. این سمینار اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد.

عباسی افزود: انجمن ژئوفیزیک ایران از 600 عضو سال 90 به بیش از 1700 عضو رسیده است و بیش از 150 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه، عضو انجمن هستند. بیش از 900 عضو دانشجویی داریم و بقیه هم اعضای پیوسته از بین شرکت های مهندسان مشاور و اعضای حقوقی انجمن هستند. تقریبا همه شرکت های تخصصی کشور که در زمینه ژئوفیزیک فعالیت می کنند، عضو حقوقی انجمن ژئوفیزیک ایران هستند.

دبیر انجمن ژئوفیزیک ایران خاطرنشان کرد: همه دغدغه ما در هیات مدیره انجمن این است که بتوانیم سیاست هایی که دولت در زمینه آموزش عالی در بحث دانش و فناوری ژئوفیزیک دارد را تقویت کنیم و در بزنگاه هایی که کشور در آنها مشکل داشته مثل اکتشاف منابع معدنی به ویژه در فناوری های مربوط به نفت و گاز، کمک کنیم. در حقیقت هدف ما این است که در سیاست های کلان مربوطه تاثیرگذار باشیم تا بتوانیم ژئوفیزیک را آنچنان که هست مورد توجه قرار دهیم و از پتانسیل های کشور در این عرصه به درستی استفاده کنیم.

وی متذکر شد: همچنین می خواهیم در زمینه زلزله با توجه به اینکه یک پدیده طبیعی است که پیامدهای ناگواری دارد، فرآیندهای سیاستگذاری و عملی را به هم نزدیک کنیم تا خروجی مثبتی برای اجتماع حاصل کنیم. بیشتر به سمت سامانه های هشدار خطر، پیش نشانگرهای زمین لرزه حرکت کنیم و سعی می کنیم در کارگروه هایی که زلزله شناس ها در آن حضور دارند، سیاست ها و سیاستگذاری ها را با نظر متخصصانی که انجمن در اختیار دارد به این سمت هدایت کنیم. اما باید اذعان کنیم که هنوز خیلی عقبیم و هنوز کار قابل ارایه ای که کشور بتواند در یک فرمول بندی بالا به آن استناد کند، صورت نگرفته است.

عباسی یادآور شد: ما در مورد سنسورهای لرزه نگاری کاملا وابسته به خارج از کشور هستیم و باید همه این دانش و فناوری را از بیرون وارد کنیم. البته خوشبختانه دانشمندان ما با آگاهی کامل از آنچه که آموختند، از تجهیزاتی که در اختیار کشور هست به خوبی بهره برداری می کنند. چندین شرکت هم در کشور وجود دارد که چند سالی است تلاش می کنند با روش های علمی و مهندسی معکوس، به تکنولوژی ساخت سنجشگرها و سنسورهایی که در کارهای لرزه نگاری و ژئوفیزیکی کاربرد دارد، دست یابند. اماهنوز نمی توانیم ادعا کنیم که توان رقابت با تمام تولیداتی که از خارج وارد می شود را داریم.

          

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا