رابطة صنعتی شدن جوامع و هنجارهای فرزندپروری

این تصمیم به طور خاص بیشتر گریبان­گیر زنان شاغل است. در بسیاری از کشورها برای زنان شاغل امتیازاتی خاص قائل می شوند که در اتخاذ این تصمیم به آنان کمک بسیاری می­کند . در حقیقت زنان در این کشورها وقت و انرژی خود را بیشتر صرف مسائل مربوط به رشد و پرورش هرچه پربارتر فرزند خود می­کنند. در حالی که در بسیاری دیگر از جوامع، زنان به دلیل عدم حمایت کافی از سوی نهادهای دولتی بیشتر نیروی خود را صرف مسائل روزمره و تا حدودی کم­ اهمیت­ تر می­کنند.    

پژوهش هایی که در خصوص تمایل به داشتن فرزند و پرورش کودک در جوامع گوناگون انجام می شود نشان می دهند عوامل مختلفی بر تصمیم زنان در کشورهای صنعتی مبنی بر فرزندآوری و نحوه پرورش فرزند تأثیر می­گذارد، اما در جوامع کوچک این تصمیم محدود به توانایی تامین غذا برای  فرزند است.

طبق یافته ­های پژوهشی بین ­المللی در دانشگاه ملی استرالیا، زنان هنگام صنعتی شدن جوامع و به پشت گرمی قوانین آن تصمیمات آزادانه ­ای در خصوص بچه ­دار شدن و تربیت فرزند می­گیرند.

«در جوامع صنعتی زنان از حمایت­ هایی چون مرخصی بارداری با حقوق و کمک مالی برای تغذیه بهره می­برند، از این رو تصمیم آنان درخصوص پرورش کودک از نیازهای اولیه خارج شده و به عوامل دیگر وابسته است». اما در جوامعی با مقیاس کوچک، تصمیم مادران صرفاً محدود به این است که آیا می­توانند غذای مناسب برای فرزند خود و خانواده تهیه کنند یا نه.

در این تحقیق تصاویری فرضی از زنان و فرزندانشان همراه با شرح حال آن­ها در اختیار مصاحبه­ شوندگان قرار گرفت. افراد درون تصاویر از لحاظ سن و توانایی تولید غذا برای خانواده، و فرزندان آن­ها از نظر جنسیت، سن و سلامت کلی با هم تفاوت داشتند. سپس از مصاحبه­ شوندگان سوال شد چقدر احتمال دارد زنان داخل هر تصویر رفتاری در جهت پرورش فرزند خود داشته باشند. پاسخ افراد مصاحبه ­شونده به این سوالات در نهایت نتایج این پژوهش را رقم زد.

از مهم­ترین یافته های این پژوهش مشخص شدن تفاوت میان جوامع صنعتی و غیرصنعتی در میزان اهمیت دادن به زیرساخت­ هاست. جوامع صنعتی بر توسعة زیرساخت­های شهری و اجتماعی سرمایه­ گذاری می­کنند و به آن اهمیت زیادی می­دهند که این امر تاثیر زیادی بر تصمیم زنان برای بچه­ دار شدن در پی دارد.

صنعتی شدن و توسعة زیرساخت­ها منجر به تغییر رفتارهای مادرانه، هم در مورد داشتن فرزند هم در مورد پرورش فرزند، شده است.  

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا