کد خبر : 10727 سه شنبه 09 تیر 1394 - 19:52:37
تولید-انرژی-خورشیدی-با-کمک-دیوارهای-صوتی-بزرگراه‌ها

تولید انرژی خورشیدی با کمک دیوارهای صوتی بزرگراه‌ها

سیناپرس: محققان هلندی روش موثری برای تبدیل دیوارهای صوتی بزرگراه‌ها به ژنراتورهای تولید برق خورشیدی یافته‌اند.

دیوارهای عایق صوتی (noise barriers) در بزرگراه‌ها برای کاهش آلودگی صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما اغلب ظاهر چندان زیبایی ندارند.

محققان دانشگاه فناوری آیندهوون در پروژه دیوارهای صوتی خورشیدی (SONOB)، دو هدف زیباسازی دیوارهای صوتی و ایجاد یک منبع تولید انرژی تجدیدپذیر را دنبال می‌کردند.

متمرکزکننده‌های خورشیدی درخشان (LSCs) که توسط محققان این مرکز طراحی و ابداع شده‌اند، درحقیقت پنل‌های خورشیدی رنگی و شفافی هستند که همزمان در نقش دیوار صوتی و منبع تولید انرژی تجدیدپذیر عمل می‌کنند.

پنل‌های LSCs، نور خورشید را دریافت و آن را به داخل سلول‌های خورشیدی هدایت می‌کنند و حتی در هوای ابری نیز کارآیی دارند. این دیوار صوتی- پنل خورشیدی در رنگ‌های متنوع و با هزینه بسیار پایین قابل تولید است که نمای زیبایی در بزرگراه ایجاد می‌کند.

آزمایش عملکرد و کارآیی این سیستم در بزرگراه A2 در نزدیکی شهر دن بوش این کشور در مقیاس واقعی انجام شد؛ نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، یک کیلومتر از دیوار صوتی- پنل خورشیدی LSC به عرض 5 و ارتفاع 4.5 متر از قابلیت تأمین برق مصرفی 50 خانوار در سال برخوردار است.

نتایج این دستاورد در مجله Nature منتشر شد.