کشف مستندات جراحی مغز در 2هزار و 500 سال پیش

سینا پرس : دکتر آلکسی کریوشاپکین Aleksei Krivoshapkin متخصص مغز و اعصاب و گروهی از دانشمندان و پژوهشگران موسسه تبار شناسی و باستان شناسی سیبری که شعبه ای از آکادمی علوم روسیه محسوب می شود ، حفره های موجود در جمجمه اسکلت باستانی به دست آمده از کوهستان آلتائی را مورد بررسی و پژوهش قرار دااده و به این نتیجه رسیدند که فرد مورد نظر در حدود دو هزار و پانصد سال پیش تحت عمل جراحی مغز قرار گرفته و پزشک جراح نیز در این عمل جراحی از تنها یک ابزار استفاده کرده است .

دکتر آلکسی کریوشاپکین Aleksei Krivoshapkin در رابطه با این کشف جدید به The Siberian Times گفت : " باید صادقانه اعتراف کنم که بسیار شگفت زده هستم . ما در حال حاضر شواهدی در دست داریم که نشان می دهم مردم باستانی این منطقه در دوره ای تقریبا مقارن با بقراط ، قادر به تشخیص ماهرانه بیماری بوده و همچنین می توانستند به صورت دقیقی جمجمه را برش داده و جراحی مغز انجام دهند . "

بررسی ها و آزمایش های انجام شده نشان می دهد که یکی از بیماران مورد جراحی قرار گرفته ، مردی بین سنین 40 تا 45 سال بوده و به دلیل بروز یک قطعه لخته خون در مغز خود با مشکلاتی مانند سردرد ، سرگیجه و استفراغ و مشکلات حرکتی رو به رو شده بود . نوع جوش خوردگی استخوان و برش جمجه این بیمار نشان می دهد که وی دست کم به مدت یک سال پس از انجام عمل جراحی زنده مانده است . مورد دوم به یک مرد بیمار دیگر تعلق دارد که جمجمه وی به دلیل وجود یک عارضه مادرزادی ، فاقد حالت عادی بوده و این عارضه به وسیله جراحی ، مداوا شده است . موضوع بسیار مهم و قابل توجه این است که در هر دو بیمار ، حفره ایجاد شده در جمجمه جهت انجام عمل جراحی ، بسیار کوچک و در کمترین میزان آسیب رسان به بدن بیمار بوده است .

این پزشک متخصص مغز و اعصاب در ادامه افزود : به نظر می رسد پزشکان باستانی با مهارت کامل به انجام جراحی های مغز پرداخته و محل مورد نظر خود را دقیقا شناسائی کرده و نشانه ای از آزمون و خطا در آن دیده نمی شود .

این پزشک متخصص مغز و اعصاب در ادامه افزود : به نظر می رسد پزشکان باستانی با مهارت کامل به انجام جراحی های مغز پرداخته و محل مورد نظر خود را دقیقا شناسائی کرده و نشانه ای از آزمون و خطا در آن دیده نمی شود .

باستان شناسان اعتقاد دارند جراحانی که عمل های فوق را انجام داده اند از چاقو ها و تیغه های برنزی استفاده کرده اند و نمونه آن در برخی از مقابر این دوره کشف شده است . به همین دلیل دکتر آلکسی کریوشاپکین با بازسازی یک نمونه از این چاقو ها موفق شد مشابه این عمل جراحی را بر روی جمجمه یک اسکلت متعلق به انسان امروزی انجام دهد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا