فضانورد قزاقستان راهی ایستگاه فضایی بین المللی می شود

 سارا براتمن خواننده انگلیسی که قرار بود به این سفر برود چندی پس از آغاز آموزش و تمرین، به دلیل مشکلات خانوادگی از این پرواز منصرف شد.بر اساس برنامه اعلام شده توسط سازمان فضایی روسیه – روسکاسموس – موگنسن و آیمبتف پس از سفری 10 روزه به همراه گنادی پادالکا، فضانوردی که از 27 ماه مارس سال جاری مسیحی در ایستگاه فضایی بین المللی به سر می برد با سایوزتی ام آ-16 ام به زمین بر خواهند شد.

بر اساس سنت های جاری باید ساتوشیتا کاماتسو بازرگان ژاپنی که برای سفر به فضا به عنوان کیهانگرد به عنوان فضانورد جایگزین برایتمن آموزش می دید این پرواز را انجام می داد اما به دلایل نامعلوم و احتمالابه دست نیاوردن اندازه های استاندارد روسیه مجبور شده است از فضانورد قزاق به جای او استفاده کند که از چند سال پیش آموزش می دیده و از توانایی خوبی برخوردار است.

آیدین آیمبتف در 27 ژوئیه 1972 در روستای زاریا از منطقه کورگان قزاقستان به دنیا آمد. او دبیرستان را با درجه ممتاز به پایان رساند و سپس آموزش را تا درجه مهندسی خلبانی در آموزشگاه هوانوردی نظامی آرماویر ادامه داد. او به عنوان خلبان در نیروی هوایی روسیه مشغول به کار شد و در همان چارچوب در سال 1993 برای سفر به فضا انتخاب شد اما مدتی بعد به دلیل به هم ریختگی های دوران بعد از فروپاشی شوروی، ترجیح داد به قزاقستان بازگردد و در نیروی هوایی خدمت کند و این کار را تا دریافت درجه سرهنگی ادامه داد به این ترتیب با پیوستن آیمبتف به نیروی هوایی قزاقستان، آموزش و تمرین های او در شهرک ستارگان ناتمام ماند و وی در کشور خودش به فعالیت پرداخت.

نزدیک به 9 سال بعد و درچارچوب توافق نامه بین روسیه وقزاقستان برای انجام یک پروازفضایی مشترک، آیمبتف در تابستان سال 2002 به مسکو اعزام و صلاحیت وی جهت سفر به فضا مورد تایید قرار گرفت. وی برای بار دوم از سال 2003 به عنوان فضانورد آموزش خود را به همراه یک قزاق دیگر به اسم مختار آیماخانف در شهر ستارگان – محل آموزش و تمرین فضانوردی روسیه آغازکرد.

این دوره آموزشی تا سال 2005 که وی توانست امتحانات رابا نمره "عالی" بگذراند ادامه داشت و قرار شد در یکی از پرواز های آینده ناو سایوز شرکت کند اما ناگهان در آوریل 2009 اعلام شد به دلیل مشکلات مالی کازکاسموس- سازمان ملی فضایی قزقستان -، پرواز فضانورد قزاقستان به ایستگاه فضایی بین المللی لغوشده است.

آیمبتف بین سال های 2009 تا 2012 به عنوان مشاور رئیس آژانس ملی فضایی جمهوری قزاقستان، معاون اطلاعات و حمایت آموزشی از فناوریهای فضایی در پژوهشگاه تحقیقات فضایی سلطان غازین و استاد آموزشگاه فضانوردان جوان در کاخ دانش آموزان درآستانه مشغول به کار بود.

درماه مه 2014 تالگت موسابایف رئیس کازکاسموس از آیمبتف به عنوان نامزد اصلی قزاقستان برای سفر به ایستگاه فضایی بین المللی درسال 2017 نام برد.یک سال بعد در2015 یکی از مقام های کازکاسموس گفت: قزاقستان به روسیه پیشنهاد کرده تا آیدین آیمبتف درسپتامبر 2015 به جای سارا برایتمن، خواننده بریتانیایی به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کند.

بالاخره در 22 ژوئن 2015 یک منبع وابسته به سازمان فضایی روسیه تایید کرد که آیدین آیمبتف در مرکز آموزشی فضانوردان روسیه آموزش و تمرین را آغاز کرده تا به جای برایتمن برای پرواز به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کند.آیمبتف متاهل است. او و همسرش لیلی، دو فرزند به نام هایامیر (متولد 1998) و دیانا (متولد 2000) دارند.

به گزارش ایسنا، قبل از او دو فضانورد زاده قزاقستان به نام های تکتار آوباکیرف و طلگت موسابایف با پرچم شوروی و روسیه طی سال های 1991 و 1994 به فضا پرواز کرده بودند اما چنانچه آیمبتف با سایوزتی ام آ-18 ام به فضا پرتاب شود وی با پرچم قزاقستان و رسما به عنوان یک قزاق راهی ایستگاه فضایی بین المللی خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا