صرفه جویی200 میلیون دلاری با اختراع نخبه ایرانی

 در گذشته برای تخمین زمان خرابی فیلتر هوای توربین های گازی از اختلاف فشار هوای قبل و بعد از فیلتر استفاده می شد که روش دقیقی برای تعیین زمان تعویض فیلتر نبود.از طرف دیگر، ورود ذرات خارج از محدوده استاندارد موجب از کار افتادن توربین و خسارتهای سنگین به تجهیزات حساس و گران قیمت می شد که اختراع دستگاه غبارسنج لیزری غیر تماسی به این مشکلات پایان داد.

حسین گودرزی مخترع جوان دستگاه غبارسنج لیزری غیر تماسی در رابطه با روش کار دستگاه می گوید: این دستگاه با استفاده از پرتوهای لیزر تعداد و اندازه ذرات موجود در هوا یا سیال ورودی به توربین را به صورت مستمر پایش کرده و اطلاعات را از طریق یک نرم افزار اختصاصی به نقطه دلخواه ارسال می کند.

به گفته وی اگر اندازه یا حجم ذرات ورودی افزایش پیدا کند سامانه به اپراتور هشدار می دهد تا نسبت به خروج توربین از مدار و تعویض فیلتر اقدام کند.
دانشجوی دکترای هوافضای دانشگاه صنعتی امیر کبیر، عدم تماس سیال و ذرات عبوری با دستگاه و جلوگیری از ایجاد خطا در نتایج، نصب راحت و آسان در هر نقطه دلخواه، پایش و مانیتورینگ شبانه روزی و بدون توقف سیالات صنعتی، اعلام هشدار میزان ذرات ورودی و قابلیت ارسال و نمایش اطلاعات اندازه گیری شده به هر نقطه دلخواه را از ویژگی های مهم این اختراع برشمرد.

در حال حاضر یکی از خطوط انتقال فراورده های نفتی شرکت ملی نفت ایران، در حال بهره برداری از دستگاه غبارسنج لیزری غیر تماسی برای کاهش هزینه استهلاک و جلوگیری از خسارتهای سنگین به تجهیزات خود است.

ذباح سرمایه گذار طرح دستگاه غبارسنج لیزری و داور سومین رویداد ایده بازار، در مورد تولید انبوه این محصول علمی از منظر اقتصادی می گوید: توربین های گازی به دلیل فناوری پیشرفته ای که دارند از تجهیزات گران قیمت محسوب می شوند بنابراین با تعیین زمان دقیق تعویض فیلتر و اورهال توربین، می توان سالانه بین 200 تا 400 میلیون دلار برای کشور صرفه جویی ارزی داشت.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در فناوری های نوین موجب ارتقای سطح کیفی صنعت نیز می شود و در راستای جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی، استفاده از این غبارسنج، کاهش دو تا سه درصدی مصرف سوخت در هر توربین را به دنبال خواهد داشت.

ذباح با بیان اینکه این دستگاه مشابه خارجی ندارد، پیش بینی کرد با توجه به کاربردهای گسترده آن در صنایع مختلف، بازار وسیعی برای آن در داخل و خارج کشور ایجاد شود.به گفته سرمایه گذار این طرح، یک شرکت اروپایی متقاضی خرید 70 دستگاه غبارسنج لیزری است که پیش بینی می شود با راه اندازی خط تولید صنعتی این دستگاه به زودی علاوه بر بازار داخلی در سطح جهانی هم عرضه شود.

تولید این محصول می تواند علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی برای دانش آموختگان دانشگاه ها درآمد زایی و ارزآوری خوبی هم برای کشور ایجاد کند.

کیفیت هوای ورودی به توربین های گازی که در صنایع مختلف از جمله نیروگاه ها، پالایشگاه ها و خطوط انتقال سیالات کاربرد دارند، در بازدهی، توان و نیز طول عمر توربین موثر است و با توجه به اینکه افزایش حجم و ابعاد ذرات گرد و غبار موجود در هوا می تواند خسارات سنگینی به این تجهیزات حساس و گران قیمت وارد کند، فناوری غبارسنج لیزری نمونه ای موفق از تکمیل زنجیره تبدیل علم به محصول در ایران به شمار می آید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا