کشف ریشه زلزله در یخ های قطبی

جریان بی امان یخچال های طبیعی به نظر غیرقابل توقف می آید. اما تیمی تحقیقاتی از انگلیس و آمریکا نشان داده اند که در طول مدت زایش، زمانی که یک صخره عظیم یخی یا اصطلاحا  Ice burg شکسته شده و به درون اقیانوس راه پیدا می کند، یخچال های طبیعی به سرعت به سمت عقب و پایین حرکت می کنند و همین امر باعث ایجاد مشخصه های زمین لرزه یخچالی می شود که تا کنون درباره آن اطلاعات زیادی در دسترس نبود.

این دیدگاه جدید که درباره یخچال های طبیعی به دست آمده حاصل مشاهدات میدانی در گرینلند و انجام آزمایشاتی است که در محیط آزمایشگاه صورت گرفته است. این دیدگاه علاوه بر این که اعتبار مدل های مربوط به پیش بینی سطح آب دریاها در طول دوره گرم شدن زمین را افزایش داده، دانشمندان را قادر به این ساخته که از راه دور به اندازه گیری زایش یخچال های طبیعی بپردازند.

ورقه های یخ گرینلند یکی از عوامل مهم دخیل در سطح آب دریاهاست. سالانه حدودی نیمی از این ورقه های یخی مقداری از توده هایشان را در فرایند زایش صخره های عظیم قطبیها از دست می دهند. زمین لرزه های یخچالی در طول دو دهه گذشته هفت برابر شده و در حال مهاجرت به سمت شمال هستند که همین امر باعث می شود تا ورقه های یخی این ناحیه بیش از پیش کوچک تر شوند.

کاتلس، یکی از راهبران این تحقیق در این باره گفت: «یافته های ما قدم مهمی در جهت ایجاد ابزاری است که می تواند از راه دور از دست دادن توده های یخ ورقه های یخی در جریان شکست شدن صخره های عظیم قطبی را اندازه گیری کند.»

به این ترتیب به نظر می رسد که حرکت و جریان رو به عقبی که به واسطه این شکست های یخی به وجود می آیند، عامل اصلی ایجاد این زلزله ها باشند. دکتر مورای به عنوان یکی دیگر از محققان فعال در این پروژه این امر را این گونه توضیح می دهد: «ما واقعا از دیدن حرکت رو به عقب صفحه های یخی در قطب متعجب شدیم و دیدن چینین نتایجی بر روی جی پی اس برای ما شگفت آور بود، به نظر می رسد که هر بار که یک صخره بزرگ یخی ترک برداشته و یک لایه از آن جدا می شود، یک زلزله قطبی رخ خواهد داد. البته بازسازی یک نسخه آزمایشی از این پدیده در محیط لابراتوارها به ما اجازه داد که بتوانیم این حرکات رو به عقب و رو به پایین را بهتر درک کرده و به درستی آنها را شرح بدهیم.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا