ارتباط بین آکنه و ویتامین B12

ژن‌های خاصی وجود دارند که می‌توانند به طور بالقوه بر اینکه آیا افراد در معرض آکنه قرار می‌گیرند یا نه تاثیرگذار باشند. از این ژن‌ها می‌توان به منظور دارودرمانی آکنه در آینده بهره گرفت.

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، کمبود ویتامین B12 می‌تواند مشکلات جدی در رابطه با سلامت انسان از جمله بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی، مشکلات گوارشی و مشکلات عصبی مانند بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن اندامها، مشکلات بینایی و از دست دادن حافظه به وجود آورد. بنابراین، هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت که افراد برای در امان ماندن از جوش، می‌توانند این ویتامین را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

ویتامین B12 در محصولات حیوانی مانند لبنیات وجود دارد. به افرادی که گیاهخوار هستند توصیه می‌شود برای به دست آوردن این ماده مغذی از مکمل‌های آن و یا غذاهای غنی شده با این ویتامین استفاده کنند. معمولا افراد بالای 50 سال توانایی جذب ویتامین B12 از غذاها را از دست می‌دهند. جراحی به منظور کاهش وزن نیز می‌تواند مشکلات مشابهی را ایجاد کند.

این مطالعه نگاهی دارد به این که چه عواملی افراد را نسبت به آکنه آسیب‌پذیر می‌سازد. محققان دریافتند که ویتامین B12 ممکن است به دلیل اختلال در عملکرد نوعی باکتری در پوست که به نام «پروپیونی‌باکتریوم» شناخته شده است سبب افزایش آکنه شود.

به این منظور، محققان 10 نفر با پوست روشن را که به آنها گفته شده بود مکمل‌های B12 را مصرف کنند، مورد بررسی قرار دادند. مصرف زیاد این ویتامین بر چگونگی پردازش آن توسط ژن‌های باکتری پوست تحت تاثیر قرار گرفت، اگرچه تنها یک نفر از آنان به آکنه مبتلا شد. به همین دلیل روشن نیست که چه تعداد از افراد ممکن است به همین روش آسیب ببینند.

شواهد این مطالعه حاکی از آن است که ویتامین B12 بر فعالیت باکتری پوست اثر دارد. وقتی که این باکتری تحت تاثیر قرار می‌گیرد، می‌تواند در ایجاد التهاب که جزء لاینفک آکنه است نقش داشته باشد. هنوز مطالعات بیشتری برای روشن شدن سهم این باکتری در ایجاد آکنه مورد نیاز است.

به عنوان مثال، مدتهای مدید تصور می‌شد نوعی باکتری به نام پی.آکنه (P. acnes) در بروز آکنه تاثیر دارد، اما تعداد افراد زیادی وجود دارند که این باکتری روی پوست آنها هست و هرگز در آنها آکنه بروز نکرده است. از این رو، از بین بردن باکتری‌ها روش خوبی برای درمان آکنه به شمار نمی‌رود.

این مطالعه نشان می‌دهد که مقادیر زیاد ویتامین B12 در جریان خون ممکن است آکنه را در برخی افراد بدتر کند. اما هنوز باید مطالعات بیشتری برای تایید این نتیجه و کمک به درک ارتباط بالینی بین این یافته‌ها انجام شود.

در آخر، توجه به این نکته مهم ضروری است که کمبود ویتامین B12 می‌تواند عواقب جدی در سراسر بدن و مغز، با توجه به توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) داشته باشد.

این پژوهش به تازگی در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا