بی هویتی علت تغییر سبک زندگی جامعه است

 دکتر سیما فردوسی در گفت و گو با سیناپرس در رابطه با تغییر سبک زندگی جامعه ایرانی گفت: در اینکه در سبک زندگی افراد تغییراتی اتفاق افتاده هیچ شکی وجود ندارد و البته، این تغییرات در سبک زندگی افراد در طول زمان و در همه جوامع غیرقابل انکار است. دلیل اصلی این تغییر سبک زندگی این است که با ورود تکنولوژی مرزهای میان جوامع برداشته شده است که این اتفاق علاوه بر آثار مثبتی که بر زندگی بشر داشته، آثار منفی زیادی را نیز به همراه داشته است.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی افزود: البته، ورود تکنولوژی و فرهنگ‌های دیگر جوامع به جامعه ایرانی به خودی خود نامطلوب قلمداد نمی‌شود اما، مساله‌ای که در این میان وجود دارد این است که به‌طور کلی برخی به پیروی بدون شناخت از دیگران عادت دارند و همین موضوع باعث بروز ناهنجاری‌هایی در جامعه شده است. به بیان دیگر، باید ببینیم حالا که با برداشته شدن مرزها فرهنگ‌های دیگر جوامع به جامعه ما نفوذ پیدا کرده، آیا اصلا این فرهنگ‌ها با فرهنگ، باورها و اعتقادات ما همخوانی دارد یا نه؟ از این‌روست که من اعتقاد دارم این تغییرات و این ورود تکنولوژی به خودی خود بد نیست اما، آنچه جای تامل دارد این است که برخی اصلا فکر نمی‌کنند که آیا این فرهنگ و سبک زندگی که وارد جامعه ایرانی شده منطبق با فرهنگ ما هست یا نه. همین تقلید که به جای انتخاب در رفتار ما نمود پیدا کرده است باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شود.

این کارشناس نام آشنا در ادامه افزود: چیزی که در جامعه ما جا افتاده این است که گمان می‌کنیم هر آنچه از غرب آمده درست است و باید آن را بپذیریم. از سوی دیگر باید بگویم، اعتماد به نفس برخی بسیار پایین است و به همین دلیل است که ما ایرانی‌ها همیشه فکر می‌کنیم کسانی که در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند جور دیگری هستند که این موضوع در درازمدت روی رفتارها، سبک زندگی و حتی انتخاب‌هایمان تاثیر می‌گذارد. چون خودمان و هویت خودمان را باور نداریم گمان می‌کنیم هر آنچه از آن سو به ما می‌رسد درست است و این گونه بدون اینکه فکر کنیم باری به هر جهت دستخوش هرگونه تغییری می‌شویم. این درحالی است که باید متوجه باشیم که اگر آنها چیزی هم به دست آورده‌اند بهای آن را پرداخته‌اند، تلاش کرده‌اند و به اینجایی که الان هستند، رسیده‌اند.

با زندگی ماشینی كه افراد شهرنشین به‌ویژه ساكنان شهرهای بزرگ را درگیر خود كرده، خستگی‌، افسردگی‌، بدبینی‌ و بروز خشم و ناامیدی، با شدت بیشتری امكان وقوع دارند و بنابراین به همان اندازه باید برای دچار نشدن به این موارد، آگاهی و اطلاع‌رسانی صورت‌گیرد.

فردوسی تاکید کرد: با زندگی ماشینی كه افراد شهرنشین به‌ویژه ساكنان شهرهای بزرگ را درگیر خود كرده، خستگی‌، افسردگی‌، بدبینی‌ و بروز خشم و ناامیدی، با شدت بیشتری امكان وقوع دارند و بنابراین به همان اندازه باید برای دچار نشدن به این موارد، آگاهی و اطلاع‌رسانی صورت‌گیرد. راهكارهای ساده‌ای مثل ورزش‌های ایروبیک (هوازی)، قدم زدن، آهسته دویدن و کوهنوردی، حفظ ارتباط با دوستان و آشنایان و صحبت كردن و مشورت گرفتن از آنها، شركت كردن در برنامه‌های شاد گروهی و كمك گرفتن از مشاور هنگام احساس نیاز از جمله روش‌های موثر مقابله با بروز افسردگی و حفظ بهداشت روانی افراد به‌شمار می‌روند.

وی نحوه رفتارتربیتی والدین نسبت به فرزندان را از دیگر عوامل تغییر سبک زندگی دانسته و تصریح کرد: موضوع بعدی که در رابطه با تغییر سبک زندگی با آن رو‌به‌رو هستیم به نحوه رفتار خانواده‌ها با فرزندانشان و تربیت آنها برمی‌گردد. به این معنی که در حال حاضر والدین به راحتی در مقابل خواسته‌های فرزندانشان سر تسلیم فرود می‌آورند و در برخورد با آنها به هیچ وجه قدرتمند عمل نمی‌کنند. از سوی دیگر، یکی دیگر از الگوهای نامناسب رفتاری خانواده تنبیه فیزیکی کودک است که باعث حقارت و کاهش اعتماد به نفس در آنان و نیز ایجاد روحیه انتقام‌جویی در این گروه سنی می‌شود که درصورت بی‌توجهی، در سنین جوانی آنها را درگیر مسائلی از جمله بزهکاری می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین، در بحث کلان توجه به بهداشت روانی افراد جامعه از دیگر موارد مهمی است كه اغلب مواقع، آنچنان كه شایسته است به آن توجهی نمی‌شود. این درحالی است كه منشاء بسیاری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی، همین بی‌توجهی به سلامت روحی است. اختلالات روانی، علاوه بر بار اقتصادی زیادی كه به كشورها تحمیل می‌كند، روند توسعه آن كشور را كند كرده، بنیان خانواده‌ها را سست می‌كند و به بروز خشونت‌های افراد جامعه علیه یكدیگر منجر می‌شود.

این کارشناس مسائل تربیتی در ادامه عنوان کرد: برای شناخت جوانب بهداشت روانی و در نظر گرفتن راهكارهای پیشگیری و درمان آن، دولت‌ها باید دست به كار شده و اقدامات پیشگیرانه‌ای را در نظر بگیرند. كاهش بیكاری، افزایش روحیه نشاط جمعی در جامعه، ایجاد امید در افراد نسبت به آینده، از بین بردن نگرانی‌های اقتصادی و بسیاری از موارد این چنینی اقداماتی است كه توسط مسئولان باید انجام شود. اما در عین حال و در كنار تمام این موارد، خود افراد و خانواده‌ها هم باید به این مساله توجه كرده و برای حفظ سلامت روانی خود و افراد خانواده‌شان وارد عمل شوند. بنابراین اگر خواهان این هستیم كه شاهد رشد و توسعه بیشتر بوده و از میزان جرائم و جنایات بكاهیم، با توجه بیشتر و در نظر گرفتن امكانات مناسب برای فعالیت افراد جامعه در زمینه‌های گوناگون و ایجاد تفریحات سالم می‌توان از بروز اختلالات روانی و به تبع آن بسیاری از جرائم و جنایات پیشگیری و به حفظ روحیه و سلامت افراد کمک کرده و تغییرات گریز ناپذیر سبک زندگی افراد را در جهت مناسب هدایت کنیم.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا