ترکیب مواد شیمیایی سرطان زا هستند

نگرانی هایی که از درازمدت درباره سرطان زا بودن ترکیبات و افزودنی های شیمیایی روزمره وجود داشته باعث شد که برای اولین بار تیم تحقیقاتی متشکل از 174 دانشمند از 28 کشور به بررسی رابطه بین مخلوط های مواد شیمیایی و ایجاد سرطان در انسان ها بپردازند. این تیم تحقیقاتی به بررسی 85 ماده شیمیایی پرداختند که تا کنون به عنوان مواد سرطان زا در نظر گرفته نمی شدند و در نهایت آنها به این نتیجه رسیدند که زمانی که این مواد شیمیایی با برخی مواد موجود در طبیعت مخلوط می شود می تواند برای انسان سرطان زا باشد.

دکترحامد یسائی از دانشگاه برونل لندن که در این تحقیقات نقش عمده ای را ایفا کرده است، در این باره گفت: «این تحقیق حامی این نکته است که اجتماع و ترکیب مواد شیمیایی غیر مضر و غیر سرطان زا در بدن ما باعث ایجاد سرطان می شود. تحقیقات ما به سرعت باید بر روی مواد شیمیایی متمرکز شود که در هوای تنفسی، آب آشامیدنی با غذای مصرفی ما وجود دارد.»

پروفسور فرانسیس مارتین از دانشگاه لنکستر به بررسی چگونگی ترکیب شدن این مواد شیمیایی  با متابولیسم بدن پرداخت. او در این باره می گوید: «بر خلاف رشد روز افزون سرطان در میان انسان ها، تحقیقات بسیار کمی درباره مواد سرطان زای موجود در محیط انجام شده است. محققان این تیم تحقیقاتی از سراسر دنیا گرد هم آمده اند تا به این موضوع نگاهی دوباره بیندازند.»

این محققان خواهان حمایت از تحقیقاتی شدند که درباره سرطان زا بودن ترکیبات شیمیایی موجود در محیط در حال انجام است. پژوهش حاضر تخمین می زند که احتمالا یک پنجم از سرطان های کنونی ناشی از این مواد ترکیبی باشند. جمعیت انسانی روزانه در معرض هزاران ماده شیمیایی قرار می گیرد و به این جهت است که باید تاثیرات این مواد در ایجاد سرطان سریعا بررسی شده و در صورت نیاز راهکار هایی برای کاهش این مواد سرطان زا ارائه شود.

ویلیام گودسن، از مرکز تحقیقاتی کالیفورنیا نیز در این باره بیان کرد: «ما هم اکنون در حال مشاهده و بررسی مواد شیمیایی اجتناب ناپذیر موجود در محیط و اثرات سرطان زای آنها هستیم.»