تغییر رویکرد نسبت به برگزاری کنفرانس های علمی در کشور

دکتر حمیدرضا شاهوردی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به برگزاری کنفرانس های علمی متعدد در کشور، گفت: اگر بپرسید همه کنفرانس های علمی که در کشور ما برگزار می شود، دارای بهترین کیفیت است؟ پاسخش منفی است. آیا همه این کنفرانس ها موثر هستند؟ باز هم پاسخ منفی است. آیا می توانستیم روند دیگری برای برپایی این کنفرانس ها تعریف کنیم تا موثرتر باشند؟ بله حتما می توانستیم. البته باید به این نکته دقت کرد که قرار نیست در این کنفرانس ها اتفاق خارق العاده ای بیفتد. اگر به کشورهای پیشرویی چون آمریکا و کشورهای اروپایی بروید، خواهید دید که در آنجا هم تعداد زیادی از این کنفرانس ها برگزار می شود.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با طرح این پرسش که انتظار از برگزاری کنفرانس های علمی چیست؟ خاطرنشان کرد: انتظار از این کنفرانس ها ایجاد ارتباط و گردش اطلاعات بین آدم های هم فکر در آن حوزه است و در همین حد هم کفایت می کند. ما در اینجا مشکلی داریم. هر کنفرانسی که برگزار می کنیم می بایست در ابعاد بین المللی باشد. در همه این کنفرانس ها هم باید یک مسوول عالیرتبه بیاید و حرف بزند. در همه آنها هم باید بحث ناهار و هدیه (کیف) وجود داشته باشد. در روز اول برپایی کنفرانس هم باید سالن مملو از جمعیت باشد. وقتی شما این شاخص ها را در نظر بگیرید، معلوم است که نتیجه ای نمی دهد. در کشورهای غربی این کنفرانس ها در ساده ترین حالت برگزار می شود. هزینه برپایی کنفرانس هم عمدتا توسط شرکت کننده ها تامین می شود.

وی تاکید کرد: اگر ما به سمت ساده و بی آلایش برگزار کردن این کنفرانس ها رفتیم، هیچ اشکالی ندارد که تعدادش بیشتر از این هم باشد. اما اگر قرار باشد هر کدام از این کنفرانس ها به یک رویدادی تبدیل شود که همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد، این خطاست. بنابراین باید رویکرد ما نسبت به برگزاری کنفرانس های علمی تغییر کند.

شاهوردی در پاسخ به این پرسش که آیا انگیزه برپایی همه این کنفرانس ها را مثبت می دانید؟ گفت: همه آنها را نه! من فکر می کنم انگیزه برپایی بسیاری از کنفرانس ها طرح افراد است نه نتیجه حاصل از آن! اینکه عده ای دور هم جمع شوند و گردش اطلاعات بین آنها اتفاق بیفتد، چندان هدف نیست. هدف این است که به فرض من ثابت کنم دانشگاهم، مرکز فلان رشته در عالم است! یا فلان سازمان اثبات کند که در یک زمینه به خصوص از همه تواناتر است و بقیه نباید به این موضوع ورود کنند! این انگیزه ها غلط است. از دیگر انگیزه های غلط این است که مسایل مهم کشور را صوری و شکلی کنیم و بگوییم در رابطه با این مساله، ما فلان کنفرانس را برگزار کردیم.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به روند رو به رشد برپایی نمایشگاه ها در کشور، تصریح کرد: در مورد نمایشگاه ها قضیه قدری متفاوت است. نمایشگاه ها می بایست هدفمندتر برگزار شوند. در کشور ما تعداد نمایشگاه بیش از حد در حال رشد است، نمایشگاه هایی که خیلی از آنها با یکدیگر، هم پوشانی دارند آن هم از منظر مرکزیت دادن به مجموعه برگزارکننده. من اگر مسوول وزارت X هستم می خواهم بگویم چون این وزارت محور است، پس همه بیایند دور آن جمع شوند. وزارت Y هم می گوید بیایند دور من جمع شوند و دانشگاه Z هم به همین ترتیب! اما کسی که می خواهد در این نمایشگاه ها شرکت کند که 3 تا نیست! پس گیج می شود که در کدام نمایشگاه شرکت کنم؟ و در نهایت باید نیمی از زمانش را به شرکت در نمایشگاه ها سپری کند.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا