فلسفه مقاله دادن را در کشورمان بد مطرح کردیم

 متاسفانه اسم «تولید مقاله» را گذاشتند «تولید علم» در حالی که در هیچ دایره المعارفی پیدا نمی کنید که نوشتن مقاله را تولید علم معنی کرده باشد. در کشور ما به غلط این تعبیر صورت می گیرد و افرادی که صلاحیت ندارند مدام این بحث را در رسانه ها عنوان می کنند.دکتر فتح الله مضطرزاده در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با انتقاد از عدم آگاهی نسبت به فلسفه مقاله در کشور، گفت: مقاله یکی از اقداماتی است که یک دانشمند انجام می دهد. مقاله به تنهایی نمی تواند معیاری برای پیشرفت علمی یک فرد یا یک دانشگاه یا یک کشور باشد. بنابراین نمی توان گفت که مقاله خوب است یا بد. اخیرا یک کتابی منتشر شده است از مکاتبات نیوتن و گوته، اینها هر دو فیزیکدان بودند. اینها راجع به نور و از طریق پیک با هم مذاکره می کردند. الان دیگر تبادل نظر دانشمندان با پیک انجام نمی گیرد بلکه با دادن مقاله انجام می شود. پس فلسفه مقاله این است که شما کار علمی خود را به نقد دیگران بگذارید و آن را کامل کنید. متاسفانه در حال حاضر تولید مقاله برای ما هدف شده است نه به نقد گذاشتن کارمان.

مضطرزاده افزود: مقاله به خودی خود تقصیری ندارد بلکه نحوه برخورد ما و تبلیغات غلطی که در کشور ما روی مقاله صورت گرفته، باعث زیر سوال رفتن مقاله شده است. من فکر می کنیم فلسفه مقاله دادن را در کشورمان بد مطرح کردیم.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: این کار غلطی است که تعداد مقالات را برابر با پیشرفت علمی کشور قلمداد کنیم. متاسفانه اسم «تولید مقاله» را گذاشتند «تولید علم» در حالی که در هیچ دایره المعارفی پیدا نمی کنید که نوشتن مقاله را تولید علم معنی کرده باشد. در کشور ما به غلط این تعبیر صورت می گیرد و افرادی که صلاحیت ندارند مدام این بحث را در رسانه ها عنوان می کنند.

وی تاکید کرد: ما باید تعاریف واقعی و بین المللی علم را رعایت کنیم و جامعیت علم را در نظر بگیریم. الزاما هر آنچه که در مقاله ارایه می شود فردا به تولید نمی رسد. مقاله بخشی از فرآیند علم است که یک ادعای آن هم تولید است.

مضطرزاده با ابراز تاسف نسبت به گسترش جو مدرک گرایی و مقاله گرایی در دانشگاه های کشور، گفت: کسانی که بدون شایستگی لازم خود را وارد صحنه های نظریه پردازی کردند و تعاریف غلط از علم و تولید علم ارایه دادند حالا باید پاسخگوی گسترش جو مدرک گرایی و مقاله گرایی در دانشگاه ها باشند. به نظر من نه مدرک نشانه علم است و نه مقاله. مقاله نیز در این میان تقصیری ندارد بلکه برداشت های غلط است که ما را به این روز انداخته است.      

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا