برنامه های ایجاد و توسعه منطقه ویژه علم وفناوری اجرا می شود

اسماعیل جبارزاده با بیان اینکه در دنیای کنونی آنچه باعث پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورها در جامعه بین المللی می شود، دانش و توسعه فناوری های جدید و دانش بنیان است، افزود: اقتصادی موفق خواهد بود که دانش بنیان باشد و راه اندازی و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری می تواند به عنوان زیرساخت و پیشران اقتصاد دانش بنیان ایفای نقش کند.

وی اظهار داشت: شورای عالی عتف که براساس آیین ­نامه نحوه تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری کشور، مسئولیت پیگیری تصویب و نظارت بر راه اندازی مناطق مذکور را برعهده­ دارد، در یک سال گذشته بطور ­جدی پیگیر موضوع بوده و یکی از اولویت های کاری خود را منحصر به این امر کرده است.

جبارزاده با اشاره به اینکه از سال ۸۴ که اولین تصویب‌نامه هیات وزیران مصوب شد تا سال ۹۳ کاری اساسی در خصوص مناطق ویژه علم و فناوری انجام نشده است، افزود: با رویکرد جدید شورای عالی عتف از سال ۹۳ ضمن تدوین برنامه­ های مناطق ویژه علم و فناوری، این مناطق در ۵ استان به تصویب رسید که این امر نشان ازتوجه، تلاش و مدیریت خوب شورای عالی عتف و اراده قوی و همکاری­ های خوب استان­های متقاضی در خصوص راه ­اندازی  و توسعه این مناطق دارد.

وی افزود: برگزاری نشست های منطقه ای جهت تکمیل و هماهنگی برنامه های استانها  نیز از اقدامات اساسی دبیرخانه به شمار می رود که لازم است از تلاشها و زحمات و همکاریهای خوب دبیرخانه شورای عالی عتف قدردانی شود.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص نقش و جایگاه استانداری ها در تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری اظهار داشت: استانداری ها موظفند در شکل ­گیری، ایجاد و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری ، سازمانها، نهادها و موسسات مختلف ایفای نقش کنند، لذا از نظر ماهیتی و ساختاری یک موضوع فرابخشی و حاکمیتی محسوب می­ شود و استانداریها با توجه به وظایف و رسالت کاری خویش می­ توانند نقش مهمی در هماهنگی و هم پیوندی این عناصر ایفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: استانداری تنها نهادی است که راهبری سیاستگذاری و مدیریت کلان و نظارت برعملکرد این مناطق را در استانها به عهده دارد.

جبارزاده در ادامه از تشکیل سازمان عامل استقرار منطقه ویژه علم و فناوری آذربایجان شرقی و تعیین اعضای هیات اجرایی منطقه خبر داد و افزود: در استان آذربایجان­ شرقی با همکاری و همدلی مدیران دستگاه­ های اجرایی استان بویژه بخش خصوصی و همکاری خوب و شایسته دبیرخانه شورای عالی عتف، ساختار سازمانی اولیه برای شکل­ گیری و توسعه منطقه تعریف شده است و برخی از نیروهای کارشناسی نیز جذب و فعالیت می ­کنند.

وی همچنبن از تدوین و اجرای برنامه های ایجاد و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری آذربایجان ­شرقی «ربع رشیدی» یاد کرد و افزود: کانون­ ها و پهنه های توسعه و فناوری در منطقه مشخص شده است و تفاهم­نامه های لازم با مسئولین کانون­ها و پهنه­ ها تهیه و تدوین شده است و عملیات اجرایی مورد نیاز براساس زمانبندی، مشخص و اجرا می شود.

به گزارش مهر ، استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: تاسیس و توسعه منطقه علم و فناوری ربع رشیدی از هسته­ های کلیدی استان در سند تدبیر و توسعه استان پیش­ بینی شده و توسط شورای برنامه ­ریزی و توسعه استان نیز به تصویب رسیده است، امیدواریم بتوانیم با تشکیل و راه اندازی این منطقه  و توسعه آن گامی موثر در توسعه اقتصاد دانش بنیان استان برداریم.­

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا