کشف سیاره ای با شکل و شمایل یک دنباله دار

این کشف جدید از آن جهت از اهمیت زیادی برخوردار است که نخستین مورد از این نوع در تاریخ اخترشناسی به شمار می آید.این جرم فضایی بیگانه که شاید بهتر باشد آن را سیاره دنباله مانند به شمار آوریم، تحت عنوان GJ ۴۳۶b شناخته می شود که به دور ستاره کوتوله قرمزی درحال گردش است.

دانشمندان ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه اشعه ایکس چاندرا، رد گاز این سیاره را که ۲۲ برابر زمین بزرگی دارد، مورد ارزیابی دقیق قرار داده اند.آنها از حجم خیره کننده گاز متساعد شده از این سیاره حیرت زده شده اند.

سیاره تازه کشف شده در فاصله ۳۳ سال نوری از زمین و در صورت فلکی اسد قرار دارد و در اصطلاح علم نجوم در زمره اجرام فضایی موسوم به «نپتون گرم» قرار می گیرد. چنین سیاراتی بین ۱۰ تا ۲۰ برابر زمین جرم دارند.سیاره GJ ۴۳۶b مدار حرکتی درحدود ۴.۸ میلیون کیلومتر داشته و در مقایسه با فاصله زمین تا خورشید، ۳۳ بار به ستاره اش نزدیک تر است.دانشمندان دریافته اند بخش قابل توجهی از توده گازی این سیاره متشکل از هیدروژن است. به گزارش مهر ، برآورد آنها نشان می دهد این سیاره در هر ثانیه یک هزار تن گاز متساعد می کند که این بدان معناست که GJ ۴۳۶b در هر یک میلیارد سال یک دهم درصد از اتمسفر خود را از دست می دهد!