پژوهش‌های دولتی باید پولساز باشند

دکتر «سورنا ستاری» در سفر به ایلام ، در نشستی با اعضای هیات علمی دانشگاه ایلام گفت: متأسفانه دیدگاه‌های غلطی در حوزه علمی و پژوهشی وجود دارد که نیازمند تغییر از طریق فرهنگ‌سازی است. البته علت اصلی این تفکر اتکای ما به اقتصاد نفتی است و تا وقتی این رانت تک‌محصولی در کشور هست این تفکر غالب نیز وجود دارد که بدون هیچ زحمتی می‌توان همه‌چیز را به دست آورد؛ بر همین اساس، مفاهیم پژوهش در کشور نیاز به تغییر دارند.

وی با بیان اینکه پروژه‌های پژوهشی ما به لحاظ کمیت و نه کیفیت در وضعیت خوبی است، تصریح کرد: باید به سمتی برویم که پژوهش از طریق آدم‌های خلاق و نوآور انجام گیرد به‌گونه‌ای که دانشگاه بتواند از محل آن‌ها کسب درآمد کند و پژوهش‌هایی را انجام دهد که صاحب داشته باشند و به‌تبع آن صاحب مشتری نیز شوند و هدف فقط ثبت یک مقاله آی‌اس‌آی نباشد.

معاون رییس‌جمهور تأکید کرد: باید تفکر ما در مورد پژوهش دولتی به پژوهش پولساز تغییر جهت بدهد و در آن‌ها به سنت و زیست‌بوم توجه خاص شود؛ چراکه علت اصلی منتج نشدن پژوهش‌ها به اشتغال‌زایی عدم توجه به مزیت‌های بومی است.

ستاری با بیان این که یکی از مسائل بزرگ ما بی‌توجهی به افراد خلاق، نوآور و کارآفرین و توجه به مدرک‌گرایی و استخدام دولتی بوده است، تصریح کرد: پس باید به سمتی حرکت کرد که با فرهنگ‌سازی شاهد بروز تغییرات باشیم؛ البته اعمال تغییرات فقط مخصوص دانشگاه نیست بلکه مربوط به بانک، صنعت و فرهنگ ما نیز هست؛ اما باید دید چطور می‌توان کارآفرین بود و دانشگاه را به محلی برای اشتغال‌زایی تبدیل کرد.

معاون علمی رییس‌جمهور تاکید کرد: باید به این درک رسید که مشکلات استان از طریق استان و مراکز علمی آن حل شود نه پایتخت. به‌این‌ترتیب که طرح‌هایی به دانشگاه داده شود که امکان تجاری‌سازی داشته باشند و به این فکر نباشند که با پول دولت ، مشکلات را حل کنند که این امر امکان‌پذیر نیست.

به گفته ستاری، تا در حوزه‌های مختلف علمی طرح تجاری ارائه نشود و تا دید اقتصادی بر تولید علم حاکم نباشد و تا بخش خصوصی ورود پیدا نکند، نمی‌توان کاری از پیش برد.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: باید نگاه به پژوهش عوض شود و با طرح‌ریزی ایده‌های خوب، و نه پول دولت، به هدف رسید؛ چرا که اتکا به پول دولت، نتیجه‌ای جز ساختمان‌سازی ندارد و باید این را دانست که دانش و علم با پول به دست نمی‌آید؛ بلکه پول‌سازی از تفکرات علمی دانشگاهی حاصل می‌شود؛ پس باید به این سمت حرکت کنید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا