مقصر اصلی استفاده از کالاهای پزشکی غیراستاندارد واردکنندگان و تاییدکنندگان هستند

به گزارش ایرنا، دکتر غلامعلی عکاشه روز پنجشنبه در حاشیه کنفرانس علمی ماهانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران در جمع خبرنگاران گفت:به طور کلی در میان پروتزهای مختلف، پروتز لگن و ران بیشترین مورد استفاده را در جهان و ایران دارد و انواع پروتز تولیدی کشورهای معتبر نیز در کشور ما در دسترس همگان است.

وی تاکید کرد: پزشکانی که اعتبار کاری خودشان را می شناسند و به بیماران و حرفه خود احترام می گذارند حتما از پروتزهایی با استانداردهای جهانی استفاده می کنند و ما نیز در ایران با توجه به اینکه پروتز در چند کشور محدود مورد تایید استاندارد جهانی است، عمدتا از تولیدات کشورهای اروپایی و آمریکا استفاده می کنیم.

عکاشه با تایید اینکه در همه اصناف ممکن است اشتباه یا خلاف وجود داشته باشد و همین امر درمورد جامعه پزشکی هم مصداق دارد، گفت: با درنظر گرفتن این واقعیت، اولا باید به وارد کننده جنس غیراستاندارد به شدت اعتراض و برخورد شود که البته این اختیار در حوزه علمی نیست و به حوزه بازرگانی برمی گردد.

وی بیان داشت: وقتی برای این اجناس، مجوز واردات می گیرند و دستگاه های متولی هم تایید می کنند هر پزشکی در هرجایی این پروتزها را ببیند فکر می کند که حتما این کالا دارای ارزش و کیفیت بوده که مجوز واردات گرفته است بنابراین ایراد را در درجه اول باید به وارد کنندگان و تایید کنندگان این کالاها گرفت نه پزشکی که آنها را مصرف می کند.

این جراح ارتوپد تاکید کرد: با این وجود، اگر پزشکی می داند که جنسی با کیفیت بد و مضر و کم تاثیر در حوزه ارتوپدی مصرف می کند از نظر ما در مرحله اول ممکن است این کار، اشتباه و در مرحله بعد، خلاف باشد.

وی یادآور شد: خوشبختانه سازمان نظام پزشکی، هرچند دیرهنگام اما بالاخره بخشی از وظایف نظارتی را به انجمن های علمی پزشکی واگذار کرده و ما نیز کمیته اخلاق پزشکی را در انجمن علمی ارتوپدی ایران در همین راستا راه اندازی کردیم که بخشی از شکایات مستقیم و غیرمستقیم از سوی نظام پزشکی به همین کمیته ارجاع و بررسی می شود.

رییس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران ادامه داد: بخشی از وظایف کمیته اخلاق پزشکی انجمن های علمی در حوزه صیانت از حقوق بیماران و بخشی نیز در حوزه صیانت از حقوق پزشکان تعریف شده است.

به گفته عکاشه ، تاکنون 12 نفر از متخصصان ارتوپد به دلیل اشتباه یا خلاف حرفه ای به کمیته اخلاق پزشکی انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران فراخوانده شده اند که تعهدهای لازم از آنها گرفته شده است و درصورت پایبند نبودن به این تعهدات، پرونده آنها به مراجع ذیصلاح ارجاع خواهد شد.

وی درعین حال تصریح کرد که ممکن است در جامعه پزشکان نیز همچون دیگر مشاغل، خلاف ها و اهمال هایی صورت گیرد اما این مشکلات نسبت به خدمات جامعه پزشکی بسیار ناچیز است و نباید آن را به کل پزشکان تعمیم داد.

کنفرانس علمی ماهانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران روز پنجشنبه با موضوع ارتوپدی اطفال، شکستگی‎های شفت فمور در بچه‎ها و عوارض شکستگی های گردن ران در بزرگسالان برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا